تحلیل تکنیکال چیست؟ + معرفی الگو های سودساز آن | آکادمی آفل

تحلیل تکنیکال چیست؟ + معرفی الگو های سودساز آن

تحلیل تکنیکال چیست آکادمی آفل

فهرست مطالب

تحلیل تکنیکال چیست؟ آیا با روش تحلیل بازار به سبک تحلیل تکنیکال آشنا هستید؟ این روش چه مدل های مختلفی دارد؟ پترن های سودساز آن کدامند؟ کدام سبک از انواع تحلیل تکنیکال بهتر است؟ در این مقاله به مجموعه سوالاتی پیرامون چیستی تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟ این سوال، اولین پرسشی است که بسیاری از تریدرهای تازه کار از خود می پرسند. در یک عبارت کوتاه باید گفت: تحلیل تکنیکال ابزار یا روشی است که برای پیش ‌بینی حرکت احتمالی قیمت آتی یک اوراق بهادار، مانند یک سهم یا جفت ارز یا ارز دیجیتال ، بر اساس داده ‌های بازار استفاده می گردد. این نوع تحلیل براساس یک تئوری بسیار مهم ساخته شده است. تئوری که به این سبک تحلیل اعتبار می بخشد، آن است که اقدامات جمعی نظیر خرید و فروش همه شرکت کنندگان در بازار، به نوعی نشان دهنده ارزش مارکت و سهام هستند. بنابراین می توانند نمودی از عملکرد سهام در آینده باشند.

کاربرد تحلیل تکنیکال چیست؟ به صورت خلاصه می توان گفت تحلیل تکنیکال تنها توسط معامله گران این سبک استفاده نمی شود. بسیاری از تریدرهایی که براساس تحلیل بنیادی اقدام به خرید می کنند، برای اتخاذ تصمیم خرید یا فروش خود از تحلیل تکنیکال نیز استفاده می نمایند. آنها برای مشخص کردن سطوح قیمت ورودی، در لحظه ای که مناسب ترین و کم ریسک ترین موقعیت است، از تحلیل تکنیکال استفاده می نمایند.

آشنایی با مفهوم این سبک معاملاتی، به شما کمک می کند تا بتوانید به عرصه معامله گری ورود کنید. تحلیل تکنیکال به عنوان یک پایه و اساس مهم برای ورود به حوزه ترید شناخته می شود که در این مقاله می خواهیم به صورت اجمالی با آن بیشتر آشنا شویم.

این مطلب را بخوانید   گوین وود (Gavin Wood)، خالق پولکادات و کوزاما کیست ؟
معرفی تحلیل تکنیکال آکادمی آفل
معرفی تحلیل تکنیکال

انواع تحلیل تکنیکال چیست؟

انواع مختلف تحلیل تکنیکال چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، تحلیل تکنیکال دسته بندی خاصی ندارد. با این حال شما می توانید براساس ابزارها و مفاهیم آن، این نوع سبک معاملاتی را دسته بندی کنید. در این خصوص باید گفت:

  • تحلیل براساس اندیکاتورها: ممکن است در ابتدا بپرسید اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟ ابتدا باید گفت اندیکاتور، یک ابزار کمکی است که به معنی نشانه یا شاخص می باشد. آنها به طور معمول از طریق فرمول های ریاضی و حجم معاملات بدست می آیند و می توانند اطلاعات خوبی راجع به روند حرکت سهام، اشباع خرید یا فروش، شتاب قیمتی و غیره ارائه نمایند. ممکن است عده ای از افراد تنها با این ابزار اقدام به تحلیل تکنیکال کنند.
  • تحلیل براساس ابزارها: اگر کمی در این حوزه عمیق شوید، متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از آیتم ها به غیر از اندیکاتورها برای تحلیل وجود دارند. از جمله می توان به ابزارهای خطوط روند، کانال ها، فیبوناچی و غیره اشاره کرد.
  • تحلیل تکنیکال براساس الگوها: مجموعه ای از الگوها وجود دارند که همواره به اشکال متفاوت در بازار رخ می دهند. از جمله می توان به الگوهای سر و شانه، سقف دوقلو، الگوی پرچم و غیره اشاره کرد. در این حالت، معامله گران با جستجوی این پترن ها و با توجه به پیش بینی های هرکدام از آنها، در راستای روند خرید یا فروش می کنند.

در آموزش جامع تکنیکال، می بایست به تمام این موارد اشاره شود. با پاسخ به این پرسش که انواع دسته بندی ها در تحلیل تکنیکال چیست؟ نوبت آن است که راجع به برخی از این الگوها صحبت کنیم.

مقایسه تحلیل تکنیکال و انواع دسته بندی های آن آکادمی آفل
مقایسه تحلیل تکنیکال و انواع دسته بندی های آن

الگو های سودساز تحلیل تکنیکال کدامند؟

مهم ترین الگوها در تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی با این بخش از معاملات به شما کمک می کند تا بتوانید سودهای بسیار خوبی را کسب کنید. اما پولسازترین پترن ها در تحلیل تکنیکال چیست؟ در این خصوص می توان به 4 الگوی جذاب و مهم در تحلیل تکنیکال پرداخت که عبارتند از:

  • الگوی سر و شانه: از جمله الگوهای مهم و معتبر در تحلیل تکنیکال است که معمولا از سه قله متوالی تشکیل شده و بخش میانی از ارتفاع بیشتری برخوردار است. به طور معمول پس از اتفاق افتادن این حالت، یک حرکت قوی و معکوس ایجاد خواهد شد.
  • الگوی سقف و کف دوقلو: یکی دیگر از الگوهای بازگشتی و مهم از تحلیل تکنیکال است که معمولا بعد از یک حرکت قیمتی طولانی و شدید رخ می دهد. به طور کلی، دو مدل از این حالت را مشاهده می کنید که در نوع کف دوقلو، احتمال صعود و در حالت سقف دوقلو، احتمال نزول بازار پیش بینی می شود.
  • الگوی پرچم: اگر بخواهیم بگوییم جذاب ترین الگوها در تحلیل تکنیکال چیست؟ باید به الگوی پرچم و کنج اشاره کرد. در این مدل، در امتداد یک روند قوی در بازار، حالتی استراحت گونه در داخل یک الگو مانند پرچم ایجاد می شود. روند قوی به مثابه دسته و بخش استراحت گونه چارت، حالت یک پرچم را ایجاد می کند. سپس یک حرکت شارپ در راستای نمودار، حداقل به اندازه دسته پرچم انجام خواهد شد.
  • الگوی کنج: در این حالت، یک شکل فلش ایجاد می گردد.. ویژگی مهم الگوی کنج، همگرا شدن دو ضلع آن است که در انتها همدیگر را قطع می کنند. این الگو می تواند در راستا یا معکوس روند ادامه یابد.
این مطلب را بخوانید   چگونه تریدر شویم؟ راه های تبدیل شدن به یک تریدر موفق
آشنایی با پترن های تکنیکال آکادمی آفل
آشنایی با پترن های تکنیکال

بهترین سبک تکنیکال چیست؟

حال که با مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنا شدیم، ممکن است این پرسش هم برای شما مطرح شده باشد که کدام سبک تحلیلی بهترین خواهد بود. در ساده ترین حالت باید گفت هر تحلیلی که بتواند برای شما سودده باشد، بهترین سبک تکنیکال و معاملات شما است. با این حال کدام نوع تحلیل تکنیکال بهتر از دیگر حالات خواهد بود.

برای آنکه به این پرسش پاسخ دهیم، لازم است به مثال های نقضی اشاره کرد که برای هر 3 بخش از تحلیل تکنیکال رخ می دهند. به عنوان مثال، تشکیل الگوها همواره به آن سمتی که پیش بینی می شود، نخواهند رفت. همچنین اندیکاتورها همواره پیش بینی دقیقی از بازار ارائه نمی کنند و حتما باید در کنار دیگر روش های تحلیلی به کار گرفته شوند. مجموعه این نتایج و مشاهدات، ما را بر آن وا می دارد که بگوییم بهترین سبک تکنیکال، مدلی است که ترکیب همه دسته بندی های این نوع روش آنالیز بازار را داشته باشد. توجه به حجم معاملات، اشباع یا فقدان خرید و فروش، نزدیک شدن به خطوط حمایت و مقاومت، رسم کانال ها، توجه به منحنی های اندیکاتور مووینگ اورج و غیره بسیار کمک کننده خواهد بود. آنها می توانند در ترکیب با دیگر موارد، تحلیل دقیق تری را ارائه کنند.

بهترین روش معاملاتی تکنیکال آکادمی آفل
بهترین روش معاملاتی تکنیکال

سوالات متداول مربوط به تحلیل تکنیکال چیست ؟

حال لازم است به سوالات متداولی که راجع به موضوع تحلیل تکنیکال چیست؟ بپردازیم که عبارتند از:

  • مزیت تحلیل تکنیکال چیست؟

مزیت های تحلیل تکنیکال عبارتند از: خلاصه شدن تحلیل در قیمت ها و نمودار، انعطاف پذیری بالا، امکان استفاده از تحلیل های قبلی، تعیین نقاط ورود و خروج دقیق، یادگیری نه چندان سخت.

  • معایب تحلیل تکنیکال چیست؟

از معایب این نوع سبک تحلیل بازار می توان گفت: امکان تداخل تحلیل ها با یکدیگر، امکان دریافت سیگنال های متعدد، قابلیت اجرای استراتژی های مختلف که ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشند، شلوغ شدن چارت در برخی مواقع، متفاوت بودن نظرات شخصی و تفاسیر مختلف.

  • تفاوت تحلیل تکنیکال با بنیادی چیست؟

هرچند تحلیل تکنیکال و بنیادی در کنار یکدیگر شناخته می شوند اما با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. در تحلیل بنیادی، می بایست تمام فاکتورهای اقتصادی، سیاسی و غیره و تاثیر آنها بر قیمت درنظر گرفته شود. با این حال در تحلیل تکنیکال صرفا الگوها، اندیکاتورها و سابقه چارت دنبال می شود.

این مطلب را بخوانید   انواع کندل دوجی و نحوه معامله آنها
4.8/5 - (5 امتیاز)

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
پیپ فارکس چیست

راهنما و آموزش پیپ در فارکس

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش پیپ در فارکس آشنایی با پیپ در فارکس نحوه ی محاسبه و…

بیشتر بخوانید
آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آنچه در این مقاله میخوانید آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز نرم افزار متاتریدر 5 برای ویندوز نحوه ی…

بیشتر بخوانید
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.