رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست ؟ 🚀 | آکادمی آفل

رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست ؟

ارز دیجیتال چیست

فهرست مطالب

ارز دیجیتال همان نوع رمزنگاری شده پول‌های دیجیتال (اینترنتی) است، بلاک‌چین و بستری که برای ما آماده کرده باعث شده تا ما بتوانیم با کمک از این بستر بکر و جدید امنیت ارزهای اینترنتی را هرچه بیشتر کنیم.

اگر بخواهیم واژه درستی برای خطاب این نوع دارایی استفاده کنیم واژه رمزارز بهتر از ارز دیجیتال که ما به دلایل این انتخاب، نحوه کارکرد، و انواع ارزهای دیجیتال را در ادامه این مقاله مفصل خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال چیست؟

شاید خیلی از شماها ارز دیجیتال را با بیت‌کوین می‌شناسید، بیت‌کوین و ایده سیستم پرداخت نظیر به نظیر در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو برای اولین‌بار مطرح و اجرا شد او توانست اولین بلاک، بلاک‌چین بیت‌کوین رو استخراج کند و اولین ارز رمزنگاری شده رو پایه‌گذاری کرد

ویژگی ارزهای دیجیتال - آکادمی آفل

رمزارزها (ارزهای دیجیتال)

کارمزدهای زیاد، پروسه‌های طولانی انتقال، عدم اعتماد به بانک‌ها و دلایلی دیگر نیاز ایجاد چنین دارایی‌هایی را روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌کرد، عدم اعتماد افراد به اشخاص ثالث و دادن کارمزدهای سنگین صرفاً برای انتقال پول آن هم توسط نهادی متمرکز شاید در عصری که توجه به‌خصوصی به حریم شخصی می‌شود کمی غیرعاقلانه بود.

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم بیت‌کوین به‌عنوان اولین پول الکترونیکی غیرمتمرکز ظهور کرد که دیگر برای نگهداری، انتقال، دریافت آن نیازی به شخص، گروه، شرکت، بانک وجود نداشت و افراد به‌صورت مستقیم بدون دخالت اهرمی ثالث می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

ارز دیجیتال صرفاً به‌عنوان دارایی دیجیتال کاربرد ندارد، برای مثال ارز اتر (ارز شبکه اتریوم) برای حل مشکلاتی دیگر وجود آمد و بستری برای ایجاد قراردادهای هوشمند بوجود آمد.

گروهی نیز نگاهی خوش‌بینانه‌تری نسبت به سیستم بانکی فعلی داشتند، ارز ریپل برای تغییر و بهینه‌سازی ساختارهای بانکی به وجود آمده که این سیستم هارا سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند.

نحوه کارکرد ارز دیجیتال - آکادمی آفل

نحوه کارکرد ارز دیجیتال چیست ؟

بیشتر رمزارزها برای اجرا و ثبت تراکنش‌های خود از سیستم اثبات کار استفاده می‌کنند، برای مثال بیت‌کوین از این مدل برای اجرای تراکنش‌های خود استفاده می‌کند

این شبکه‌ها با کمک‌گرفتن از نودها (ماینر) تراکنش‌های خودشان را تأیید می‌کنند.

بلاک‌چین‌ها از این سیستم که الگوریتم اجماع نام دارد استفاده می‌کنند، زمانی که یک شخص درخواست تأیید تراکنشی دارد افراد صاحب شبکه (ماینرها) در مورد تأیید و یا عدم تأیید آن تراکنش تصمیم‌گیری می‌کنند.

این تراکنش‌ها بر پایه سیستم نظیر به نظیری که دارند نیاز به‌واسطه‌ها از بین می‌برند.

علاوه بر این شبکه‌ها، شبکه‌ای دیگر به نام شبکه اثبات سهام وجود دارد که افراد باتوجه‌به میزان دارایی قفل شده آنها می‌توانند حق رأی بیشتری داشته باشند و درباره این تراکنش‌ها تصمیم‌گیری کنند.

استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

فرآیند جمع‌آوری ارزهای دیجیتال به عنوان پاداش برای حل عملکردهای پیچیده و ثبت داده‌ها در یک بلاک چین، استخراج ارز دیجیتال نامیده می‌شود. 

اما، چرا افراد ارز دیجیتال را استخراج می کنند؟ واضح ترین پاسخ این است که برخی افراد به دنبال منبع دوم درآمد هستند و برخی دیگر خواهان آزادی مالی بیشتر بدون دخالت دولت ها یا بانک ها هستند. به عنوان مثال، ماینرهای کریپتو مشروعیت تراکنش ها را در ازای بیت کوین به عنوان پاداشی برای تلاش های خود تأیید می کنند.

این مطلب را بخوانید   ماینر چیست؟ چطور از ماینر درآمد کسب کنیم؟ + مثال عملی

یک بلاک چین ارز دیجیتال بر پایه تراکنش ها ساخته می شود. بلاک چین مجموعه ای از بلوک های داده مرتبط است که شامل اطلاعات ضروری مانند هش های رمزنگاری می شود. بلوک هایی که یک زنجیره بلوکی را تشکیل می دهند مجموعه ای از تراکنش های داده ای هستند که به انتهای دفتر کل اضافه شده اند. این میزان شفافیت را اضافه می‌کند و به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تراکنش‌های خود را که به زنجیره بلاک اضافه شده (زنجیره‌شده) ببینند.

مرحله بعدی در فرآیند استخراج ارز دیجیتال، جمع‌آوری فهرستی از تمام تراکنش‌ها است که متعاقباً در یک بلوک داده تایید نشده جدید گنجانده می‌شود. پس از تکمیل مراحل تأیید، از “خرج دو برابر” هر ارز دیجیتال جلوگیری می کند و با افزودن تراکنش آنها به بلاک چین، یک رکورد دائمی و عمومی نگه می دارد. رکورد تغییرناپذیر است، به این معنی که هرگز نمی توان آن را تغییر داد یا خراب کرد.

هنگامی که تراکنش های کافی در بلوک وجود دارد، اطلاعات بیشتری مانند داده های هدر و هش از بلوک قبلی در زنجیره و یک هش جدید برای بلوک فعلی اضافه می شود.

ماینرهای شبکه سپس هش را بررسی می کنند تا ببینند آیا بلوک تایید نشده معتبر است یا خیر. این زمان برای جشن گرفتن در میان ماینرهای رمزنگاری است زیرا اثبات کار بالاخره تکمیل شد. از دیدگاه کاربر، این اساساً به این معنی است که انتقال ارز رمزنگاری شده فرستنده به گیرنده تأیید شده است و به عنوان بخشی از بلوک به زنجیره بلوک اضافه می شود.

ارز دیجیتال - آکادمی آفل

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول؟

اولین تفاوت این دو دارایی در نوع آنهاست، پول‌های فیات (ریال، دلار، پوند و …) را می‌توان به‌صورت فیزیکی لمس کرد و برای نسل‌های پیشین قابل‌درک‌تر بود ولی چیزی که شما در کارت اعتباری خود دارید همان پول دیجیتال است اما نحوه کارکرد آنها متفاوت با ارز دیجیتال است.

در بخش‌های پیشین درباره نحوه رمزگذاری این ارزها پرداختیم که یکی از تفاوت‌ها می‌تواند همین مورد باشد.

ارزهای دیجیتال یا همان رمزارزها به‌صورت غیرمتمرکز هستند یعنی هیچ سازمان و نهادی روی آنها نظارتی ندارد و نمی‌تواند آنها را کنترل کند. ولی پول‌های معمولی توسط بانک‌های مرکزی هر کشوری اداره می‌شوند.

انتقال‌ها در شبکه بلاک‌چین و رمزارزها غیرقابل‌برگشت هستند یعنی اگر شما به‌اشتباه یک مقدار ارز را به شخص دیگری ارسال کنید به‌هیچ‌عنوان این مورد قابل برگشت نیست زیرا اطلاعات همه افراد صرفاً به شکل یک آدرس نمایش داده می‌شود البته باید به این مورد هم اشاره کنیم که تمامی تراکنش‌های روی این شبکه‌ها به‌صورت شفاف بوده و قابل‌پیگیری است.

ارزهای دیجیتال دارای پتانسیل جهانی‌شدن هستند، همین امر که به هیچ کشوری یا سازمان خاصی وابسته نیستند می‌تواند باعث شود در آینده نه‌چندان دور همه کشورها از یک نوع دارایی استفاده کنند.

چه کسی از لحاظ تاریخی بر ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است؟

تعدادی از ارقام به طور قابل توجهی بر صنعت ارزهای دیجیتال در طول زمان خود تأثیر گذاشته است. ساتوشی ناکاموتو این بخش را با ایجاد بیت کوین ( BTC ) آغاز کرد. ویتالیک بوترین که به دلیل ساخت اتریوم ( ETH ) شناخته می شود، به طور قابل توجهی بر جنبش ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است. با اتریوم دنیای کاملی از توکن‌های اضافی ساخته شده روی شبکه آن به نام توکن‌های ERC-20 آمد. 

جد مک‌کالب به گسترش شهرت بیت‌کوین در روزهای اولیه صنعت کمک کرد و در نتیجه شروع کوه Gox ، مکانی که اغلب میزبان معاملات بیت‌کوین بود – علی‌رغم عملکرد اصلی آن به عنوان یک مرکز برای طرفداران بازی به نام Magic: The Gathering. با این حال، زمانی که پلتفرم در سال 2014 از هم پاشید، بدنام شد. 

Changpeng Zhao به عنوان یکی از بنیانگذاران Binance که به یکی از بزرگترین صرافی های رمزنگاری تبدیل شده است، دسترسی به دارایی های رمزنگاری شده را افزایش داد. سام بنکمن-فرید ، یکی از خالقان پلتفرم تجارت دارایی دیجیتال FTX، به عنوان یکی دیگر از افراد مهم در این صنعت عمل می کند که بر تجارت، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و دیگر جنبه های فضای کریپتو تأثیر می گذارد. 

این مطلب را بخوانید   آموزش صرافی آبان تتر + 40 هزار فلوکی رایگان ❤️

افراد متعدد دیگری نیز روی این صنعت اثر گذاشته اند، که کوین تلگراف برخی از آنها را در لیست 100 نفر برتر خود در حوزه کریپتو و بلاک چین برای سال 2021 قرار داده است. 

امنیت ارز دیجیتال - آکادمی آفل

حریم خصوصی در ارزهای دیجیتال؟

در برخی از این ارزها مثل مونرو و زی کش با توجه مکانیسم طراحی شده برای آنها تأیید هویت یک فرد کار بسیار دشواری است که اصطلاحاً به این نوع ارزها ارزهای پرایوسی محور گفته می‌شود که در ادامه مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

امنیت ارزهای دیجیتال

باتوجه‌به غیرمتمرکز بودن شبکه بلاک‌چین و رمزگذاری‌های بسیار پیچیده و قوی نفوذ به این شبکات را عملاً امری غیرممکن ساخته و به این راحتی‌ها نمی‌توان وارد شبکه یک ارز شد و آنها را سرقت کرد.

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال به دودسته آلت‌کوین‌ها و بیت‌کوین تقسیم می‌شوند هر ارز به جز بیت‌کوین آلت کوین محسوب می‌شود، خود آلت‌کوین‌ها به دسته‌های کوچک‌تر: توکن‌ها، فورکی‌ها، میم کوین‌ها و شت کوین‌ها تقسیم می‌شوند.

  • توکن: به ارزهایی که برای اجرای تراکنش‌های خود از بلاک‌چین یک ارز مادر استفاده می‌کنند مانند توکن شیبا
  • فورکی‌ها: به ارزهایی که برای بهینه‌سازی ساختار یک ارز مشهور ایجاد می‌شوند که می‌توان به بیت‌کوین اشاره کرد که مربوط به تراکنش‌های سوگیتی است که در دیگر مقالات به این موضوع خواهیم پرداخت.
  • میم کوین‌ها: این ارزها صرفاً برای خنده، و یا یک تفریح ایجاد می‌شوند که هدف خاصی برای به‌وجودآمدن ندارند ولی بیشتر این ارزها موردتوجه افراد قرار می‌گیرند چون سودهای زیادی می‌توانند برای طرف‌داران آن ارز ایجاد کنند برای مثال دوج‌کوین یکی از میم کوین‌هایی بود هدف خاصی برای ایجاد شدن نداشت که بعدها با حمایت ایلان ماسک و اجتماع خود توانست نقشه راهی برای خود بسازد.
  • شت کوین‌ها: این ارزها با صفرهای زیادی که در قیمت خود دارند شناخته می‌شوند و ریسک بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارند و بیشتر افراد به امید ثروتمند شدن بدون دانش کافی سرمایه خود را وارد این ارزها می‌کنند بدون اینکه در نظر بگیرند این ارزها احتمال صفر شدن هم دارد.
رمزارز های محبوب - آکادمی آفل

مشهور ترین ارز دیجیتال کدام ها است ؟

در روزی که این مقاله نوشته می‌شود بیشتر از 18 هزار ارز دیجیتال وجود که بیشتر آنها پروژه‌های کلاهبرداری و یا پروژه‌هایی هستند که دیگر محبوبیتی ندارند ولی برخی از ارزها از همان ابتدای کار توانستند در رده‌های بالاتری رتبه بگیرند و تا کنون محبوبیت خود را حفظ کنند.

بیت‌کوین

بیت‌کوین اولین، مشهورترین، قدیمی‌ترین ارز دیجیتال موجود در جهان است که در ابتدای این مقاله به چیستی آن پرداختیم. 13 سال پیش در چنین روزهایی مردی به اسم ساتوشی ناکاموتو چنین سیستمی را برای اولین‌بار در جهان مطرح و اجرایی کرد.

اتریوم (اتر)

ویتالیک بوترین خالق اتریوم بر این باور بود که ارزهای دیجیتال فراتر از یک دارایی است و می‌توان با کمک‌گرفتن از آنها زندگی را خیلی راحت کرد که این امر تا اینجای مسیر که ما شاهد هستیم عملی شده و خیلی از مشکلات سیستم مالی فعلی را رفع کند.

بیت‌کوین کش

بیت‌کوین کش یکی از فورک‌های بیت‌کوین است که بعد از اجماع افراد و شکست خوردن طرف‌داران به‌روزرسانی سگویت در سال 1396 این ارز ظهور کرد و باهدف سریع‌تر کردن و افزایش ظرفیت بلاک، بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد شد.

بایننس کوین

بایننس کوین که در ابتدا در قالب توکنی بر پایه شبکه اتریوم ساخته شده بود برای کاهش کارمزدهای کاربران صرافی بایننس ایجاد شد بعدها این صرافی از این ارز برای تأمین نقدینگی خود استفاده که بعد از رشد چشمگیر محبوبیت آن بایننس تصمیم گرفت که شبکه خود را ایجاد کند و آن هم بستری شد برای ایجاد و توسعه پروژه‌ها بر روی این شبکه که می‌توان گفت شبیه شبکه اتریوم است.

این مطلب را بخوانید   ارز دیجیتال چگونه ارزش گذاری می شود؟

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال باتوجه‌به علم بکار رفته در نحوه نگهداری و حفاظت از آنها، رعایت حریم خصوصی و عدم وابستگی به شخص و یا سازمانی توانسته محبوبیت بسیار زیادی را طی این 10 سال اخیر کسب کند.

فعالان حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری باتوجه‌به اینکه بازار رمزارزها بازاری پرنوسان است را انتخاب کردند تا بتوانند از نوسان قیمتی کسب سود کنند.

توجه: هر چه یک بازار قدیمی‌تر و بزرگ‌تر شود نوسان قیمت آن نیز کم می‌شود.

یادگیری اصولی و رعایت قوانین بر پایه علم

همه ما فارسی‌زبانان و یا هر ملیتی و یا قومیتی باید و باید از شکل صحیح یک واژه استفاده کنیم، در زبان انگلیسی به این نوع دارایی‌های رمزنگاری شده کریپتوکارنسی می‌گویند کریپتو به معنای خود را از واژه کریپتو گرافی (رمزنگاری بر پایه ریاضیات) می‌گیرد و کارنسی به معنای ارز استفاده می‌شود پس بهتره شما هم به‌عنوان یک فرد فعال در این حوزه تلفظ و واژه صحیحی را بکار ببرید.

ما باید از واژه رمزارز به‌جای ارز دیجیتال استفاده کنیم که خیلی بهتر و درست تره.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال - آکادمی آفل

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

مثل هر فرد علاقه‌مند به حوزه سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی و کسب سود از آنها این سؤال برای ایجاد می‌شود که چگونه می‌تواند رمزارز خرید؟ به پاسخ این سؤال را در ادامه خواهیم پرداخت.

شما می‌توانید با استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی و خارجی اقدام به خریدوفروش این ارزها بکنید ولی این نکته را نباید از یاد برد: بازار کریپتوکارنسی بازاری پرسود ولی خطرناک است.

خواهشی که عاجزانه می‌توانیم در همین ابتدای کار از شما داشته باشیم این است که اول آموزش ببینید سپس اقدام به فعالیت در این حوزه کنید.

چگونه ارزهای دیجیتال را نگهداری کنیم؟

مثل هر دارایی دیگری رمزارزها نیز نیاز به نگهداری دارند، شما می‌توانید با استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال اقدام به نگهداری این ارزها کنید.

حداقل میزان قابل‌خرید ارز دیجیتال

یکی دیگر از ویژگی‌های ارز دیجیتال مقیاس‌پذیری انست که شما می‌توانید با هر مبلغ دارایی که دارید بیت‌کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کنید.

نکته مدیریت سرمایه: یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود واردکردن پولی ناچیز و بی‌اهمیت به حوزه است، به‌هیچ‌عنوان نباید پولی را که قرض کرده‌اید، وام‌گرفته‌اید و نخواهید توانست آن را جبران کنید را وارد این حوزه نکنید تا بتوانید بر احساسات خود در حین معامله در این بازارها غلبه کنید.

شما چه چیزهای دیگری درباره ارزهای دیجیتال می‌دانید؟

خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره این مقاله مطرح کنید و هر نکته‌ای که می‌خواهید به آن اضافه شود را اطلاع دهید.

آینده ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال در دهه گذشته راه درازی را پیموده است و با سرعتی در حال پیشرفت است. ارزش را می توان به روش های مختلف از طریق دارایی ها و راه حل های مختلف ذخیره، انتقال و خرج کرد، در حالی که DeFi راهگشای راه های جدید استقراض و وام است. 

برخی از شرکت‌های جریان اصلی نیز به خود فناوری بلاک چین با علاقه نگاه می‌کنند و کاربردهای مختلفی مانند زنجیره تامین را ارزیابی می‌کنند. آینده ارزهای دیجیتال و فناوری مرتبط با آن، با قضاوت بر اساس رشد و پذیرشی که از سال 2008 و زمانی که ناکاموتو چارچوب دارایی کوچکی به نام بیت کوین را منتشر کرد، مشاهده شد، روشن به نظر می رسد. 

4.6/5 - (11 امتیاز)

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید
اینده بیت کوین در سال 2023: رهنمودها و پیش‌بینی‌ها

آینده بیت کوین در سال 2023: رهنمودها و پیش‌بینی‌ها

آنچه در این مقاله میخوانید مقدمه بررسی کوتاهی از بیت کوین تاریخچه بیت کوین فناوری بلاکچین و نقش آن در…

بیشتر بخوانید

چه تفاوتی بین بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر وجود دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید مقدمه تعریف ارزهای دیجیتال بیت کوین مزایا و معایب بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر امنیت…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.