وایت پیپر چیست؟ بررسی و نحوه نوشتن وایت پیپر | آکادمی آفل

وایت پیپر چیست؟ بررسی و نحوه نوشتن وایت پیپر

وایت پیپر چیست آکادمی آفل

فهرست مطالب

وایت پیپر سندی است که هدف یک پروژه و نحوه عملکرد آن را توضیح می دهد. برای یک ارز دیجیتال، وایت پیپر راهنمای فناوری، ویژگی ها و اهداف آن است. برای معرفی پروژه به مخاطبان جدید از کاربران و سرمایه گذاران بالقوه طراحی شده است.

وایت پیپر رمزارزها معمولاً در قالبی آکادمیک با اطلاعات فنی، آمار و نمودارها نوشته می شوند. بنیانگذاران یک ارز دیجیتال جدید، وایت پیپر را قبل از راه‌اندازی برای ایجاد علاقه منتشر می‌کنند، به خصوص اگر قصد دارند یک عرضه اولیه سکه (ICO) را برای اهداف جمع‌آوری سرمایه برگزار کنند.

مهم است که توضیح داده شود که هیچ قاعده ای در مورد اینکه چه چیزی یک وایت پیپر را تشکیل می دهد وجود ندارد. داشتن وایت پیپر به این معنی نیست که یک ارز دیجیتال یک پروژه با کیفیت است. تیم پشت پروژه می تواند وایت پیپر را به هر سبکی که می خواهد بنویسد. آن‌ها همیشه مفصل نیستند – یا حتی مفید نیستند، همانطور که هر کسی که وایت پیپر یک میم کوین را خوانده است، می‌تواند به شما بگوید.

درک بهتر وایت پیپر

کلید درک وایت پیپر این است که برای آن وقت بگذارید. اکثر کاغذهای سفید خواندن سبک نیستند.

این کمک می کند که به یک وایت پیپر ارز دیجیتال به عنوان راهی برای پاسخ به مهم ترین سؤالات در مورد آن ارز دیجیتال، با شروع هدف آن نگاه کنید. یک وایت پیپر باید مشکلات دنیای واقعی را پوشش دهد که ارز دیجیتال آن سعی در حل آنها دارد و این اطلاعات باید به سرعت ارائه شود. مراقب ارزهای رمزپایه با اهداف کم رنگ باشید، مانند “ساخت جامعه ای قوی” یا بدتر از آن، “قرار دادن میم ها در فضا” (این یک هدف واقعی از یک پروژه رمزنگاری است).

وایت پیپر همچنین باید نحوه عملکرد فناوری ارز دیجیتال را توضیح دهد. به دنبال این باشید که چگونه تراکنش ها را تأیید می کند و توکن های جدیدی را به عرضه در گردش اضافه می کند. برای مثال، بیت‌کوین این کار را از طریق سیستمی به نام اثبات کار انجام می‌دهد که به استخراج‌کنندگانی ( ماینر چیست؟ ) که توان محاسباتی را صرف می‌کنند متکی است. سایر ارزهای رمزپایه روش‌های خاص خود را دارند که اثبات سهام یکی دیگر از سیستم‌های محبوب است.

یکی از موارد مهم دیگری که باید در وایت پیپر به دنبال آن باشید، نقشه راه است. این اهداف پروژه را مشخص می‌کند، مانند راه‌اندازی شبکه اصلی آن یا فهرست شدن در صرافی‌های بزرگ رمزنگاری ، و زمانی که پروژه قصد دارد به آن‌ها دست یابد. برای پروژه‌هایی که قبلاً راه‌اندازی شده‌اند، بررسی نقشه راه راه خوبی برای دیدن اینکه آیا در مسیر خود باقی مانده‌اند یا خیر است.

وایت پیپر چیست

اجزای اصلی یک وایت پیپر

اجزای اصلی یک وایت پیپر عبارتند از:

  • طرح کلی / فهرست مطالب
  • معرفی
  • عملکرد
  • مکانیسم اجماع
  • نمونه های دنیای واقعی
  • نمودارها
  • نتیجه

وایت پیپر رمزنگاری ممکن است برخی یا همه آن اجزا را داشته باشد. هر پروژه متفاوت است و فرمت وایت پیپر مناسب به ارز دیجیتال بستگی دارد.

در اینجا جزئیات بیشتری در مورد هر جزء سفید وجود دارد:

  • طرح کلی / فهرست مطالب

ابتدای اکثر کاغذهای سفید شامل تجزیه و تحلیل ساختار کلی است. این ممکن است به شکل فهرست مطالبی باشد که هر بخش یا پاراگراف را فهرست می‌کند و یک طرح کلی از آنچه در آینده است ارائه می‌کند.

  • معرفی

مقدمه بخش مهمی از هر وایت پیپر است. توضیح می دهد که چرا این ارز دیجیتال مورد نیاز است. اغلب با بیان جزئیات یک سیستم فعلی، مشکلات آن و اینکه چگونه ارز دیجیتال می تواند آنها را حل کند، شروع می شود. مقدمه ها همچنین معمولاً شامل خلاصه ای سریع از پروژه ارزهای دیجیتال و نحوه عملکرد آن می شود.

  • عملکرد

در بیشتر موارد، بخش عمده‌ای از وایت پیپر به عملکرد یک ارز دیجیتال اختصاص داده می‌شود – یا به عبارت ساده‌تر، آنچه که ارز دیجیتال انجام می‌دهد و چگونه آن را انجام می‌دهد. به طور معمول چندین بخش وجود دارد که شبکه بلاک چین و ویژگی های مختلف آن را پوشش می دهد.

  • مکانیسم اجماع

یک مکانیسم اجماع توضیح می‌دهد که چگونه گره‌ها در یک بلاک چین به توافق در مورد وضعیت شبکه می‌رسند. این سیستمی است که برای دستیابی به اجماع در مورد معتبر بودن تراکنش‌ها و باید به زنجیره بلوک اضافه شود، استفاده می‌شود.

این مطلب را بخوانید   زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity) چیست ؟
بررسی وایت پیپر چیست آکادمی آفل

نمونه های دنیای واقعی وایت پیپر

مفاهیم کریپتوکارنسی اغلب به دور از مبتدی بودن هستند. یک وایت پیپر خوب شامل مثال‌های واقعی است که به توضیح واضح‌تر ویژگی‌ها و کاربردهای پروژه کمک می‌کند. وایت پیپر بیت کوین این کار را به خوبی انجام داد و از سیستم پرداخت الکترونیکی در آن زمان برای نشان دادن نقش بیت کوین استفاده کرد.

  • نمودارها

مانند نمونه های دنیای واقعی، نمودارها ابزار مفید دیگری هستند که درک پروژه رمزنگاری را آسان تر می کنند. توضیح کامل برخی مفاهیم در متن دشوار است، و اینجاست که یک کمک بصری به کار می آید

  • نتیجه

در پایان اکثر کاغذهای سفید، نتیجه ای وجود دارد که پروژه را خلاصه می کند. اگرچه بخش‌های قبلی به طور جداگانه به بخش‌های مختلف ارز دیجیتال پرداختند، یک نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که چگونه عناصر در یک کل منسجم گرد هم می‌آیند.

نمونه هایی از وایت پیپر های موفق

اولین وایت پیپر ارزهای دیجیتال «Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System» توسط بنیانگذار ناشناس بیت کوین بود که از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده می کرد. وایت پیپر بیت کوین که در سال 2008 منتشر شد، به طور شگفت انگیزی از نظر استانداردهای ارزهای دیجیتال کوتاه است. نه صفحه و از 12 بخش تشکیل شده است. مقدمه نقاط ضعف سیستم پرداخت الکترونیکی را پوشش می‌دهد، در حالی که بیشتر بخش‌های زیر جنبه‌های فنی بیت‌کوین را توضیح می‌دهند.

اگرچه از آن زمان تاکنون وایت پیپرهای زیادی منتشر شده است، مسلماً مهمترین آنها وایت پیپر برای اتریوم است. «اتریوم: قرارداد هوشمند نسل بعدی و پلتفرم برنامه غیرمتمرکز» توسط ویتالیک بوترین نوشته و در سال 2014 منتشر شد.

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین همه کاره تر از بیت کوین است زیرا می تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند و وایت پیپر بسیار طولانی تری دارد. وایت پیپر اتریوم 36 صفحه است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را که ارائه می‌کند توضیح می‌دهد، که شامل انواع خدمات غیرمتمرکز مانند برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) می‌شود که به‌عنوان جایگزین بلاک چین برای خدمات مالی سنتی عمل می‌کنند.

نوشتن وایت پیپر آکادمی آفل

یلو پیپر چیست ؟

«یلو پیپر» (yellow paper) سندی مشابه وایت پیپر است که برای مطالعه عموم مناسب نیست. یلو پیپر اطلاعات فنی و دقیقی درباره مسائل تکنیکال پروژه را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. این سند پر از تحلیل‌های ریاضی، محاسبات و اطلاعات فنی به زبان علمی است و به بسیاری از متخصصان کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره پروژه و مسائل تکنیکال کسب کنند.

لایت پیپر چیست ؟

نسخه‌ای خلاصه و خلاقانه از وایت پیپر می‌تواند سرمایه‌گذاران را مشتاق کند تا وایت پیپر پروژه را مطالعه کنند. این نسخه‌ی خلاصه تحت عنوان «لایت پیپر» (light paper) منتشر می‌شود. لایت پیپر در مقایسه با وایت پیپر اطلاعات تخصصی بسیار کمتری دارد اما جذاب است و با توجه به کوتاه بودن، بسیار راحت‌تر مطالعه می‌شود. لایت پیپر برای بسیاری از افراد مانند تریلر یک فیلم است. نسخه‌ای کوتاه اما کاربردی که مخاطبان را برای کسب کردن اطلاعات بیشتر جذب می‌کند.

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین در بخش‌های مختلفی نحوه کار بلاک چین بیت کوین را توضیح می‌دهد. این وایت پیپر مفاهیمی مثل کوین، هش و نود را توصیف می‌کند. یکی دیگر از مفاهیم مهمی که برای اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو مطرح شد، الگوریتم اثبات کار است. شبکه و بلاک چین نیز مفاهیم بسیار مهمی هستند که در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره شده است.

ساتوشی ناکاموتو مفهوم درخت مرکل را باز کرده و آن را به عنوان راه حلی برای ذخیره داده‌ها معرفی می‌کند. او نحوه‌ی عملکرد نودها، هش و انتقال داده از شبکه را مشخص کرده و مبانی تکنیکال را برای مخاطبان خود به شکل دقیقی تدریس کرده است. اگر قصد خرید بیت کوین را دارید، بهتر است اول وایت پیپر بیت کوین را مطالعه کنید.

وایت پیپر بیت کوین آکادمی آفل

نوشتن وایت پیپر

اگر یک پروژه ارز دیجیتال دارید و می‌خواهید برای آن وایت پیپر بنویسید، به خواندن ادامه دهید. برای نوشتن یک وایت پیپر ارز دیجیتال بهتر است در قدم اول پژوهش و بررسی زیادی داشته باشید. بررسی تمام اطلاعات مرتبط با پروژه، کمک می‌کند شما درک بهتری از مسئله و راه حل خودتان پیدا کنید. بررسی کنید چرا افراد دیگری که در این مسیر رفته‌اند، موفق نشده‌اند (اگر وجود داشته‌اند).

پژوهش داده‌ها نیز اهمیت زیادی دارند زیرا از دیدگاه سرمایه‌گذار، داده‌های بیشتر به اعتبار و اهمیت پروژه می‌افزاید. به همین دلیل است که شما باید به داده‌های زیادی دسترسی داشته باشید. از این طریق شما می‌توانید به واسطه تحقیقات و پژوهش‌های خود، اهمیت پروژه خود را ثابت کنید. نوشتن وایت پیپر علاوه بر مراحل مختلف، استانداردها و اصول خاصی هم دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال:

  • متن باید گیرا، مناسب، تاثیرگذار و جذاب باشد.
  • فایل وایت پیپر ارز دیجیتال باید pdf باشد و در اینترنت منتشر شود.
  • هدف کلی وایت پیپر باید فروش پروژه باشد.
  • فرمت وایت پیپر باید عمودی باشد ( فرمت ارائه نباشد).
این مطلب را بخوانید   آموزش ثبت نام و ترید در صرافی کوکوین بصورت گام به گام + فیلم آموزشی 🥇

چگونه یک وایت پیپر بنویسیم

همان ابتدای یک وایت پیپر همچنین بخش خوبی برای قرار دادن یک اخطار قانونی یا سلب مسئولیت است که باید حاوی هرگونه محدودیت یا اطلاعیه مهم باشد. اینها ممکن است در مورد معافیت ساکنان برخی کشورها از خرید توکن های پروژه به دلیل قوانین محلی باشد یا صرفاً به سرمایه گذاران آینده بفهمانند که خود سرمایه گذاری سود را تضمین نمی کند.

شاید یکی از مهمترین مراحل در نوشتن تقریباً هر سند، نوشتن یک مقدمه قانع کننده باشد. یک حرکت خوب ارائه مقدمه در قالب نامه ای از یک مدیر عامل در خطاب به دارندگان توکن آینده است.

این بخش جایی است که شما باید مشکلی را که پروژه شما قصد حل آن را دارد، توضیح دهید که چرا این مشکل مهم است، و شاید حتی به عواقب حل نشدن آن اشاره کنید.

اینجاست که باید توجه خواننده را جلب کنید، مزایای خواندن سند را توضیح دهید و یک نمای کلی از انتظاراتی که آنها می توانند از آن داشته باشند ارائه دهید. از هر ابزار موجود برای انجام این کار استفاده کنید: نمودار، گرافیک و غیره.

وایت پیپر بیشتر یک سند فنی است و به طور متوسط ​​می تواند حدود 25 صفحه باشد. بنابراین بسیار مهم است که وایت پیپر خود را در دسترس و راحت برای ناوبری قرار دهید. فهرست مطالب آموزنده و ساختار یافته قطعاً راه درازی در اینجا خواهد داشت.

اگر وایت پیپر شما حاوی اصطلاحاتی است که احساس می‌کنید باید تعریف شوند، می‌توانید در همان بخش واژه‌نامه ایجاد کنید.

چگونه وایت پیپر بنویسیم آکادمی آفل
  • در مورد پروژه صحبت کنید

به همان اندازه که نیاز دارید برای صحبت عمیق در مورد پروژه خود فضایی را در نظر بگیرید و به سرمایه گذاران بالقوه توضیح دهید که دقیقاً کجا در بازار فعلی قرار می گیرد. مهمتر از همه، حتما توضیح دهید که پروژه چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده است.

هیچ کس واقعاً به هیچ یک از اعدادی که ممکن است بخواهید در وایت پیپر اضافه کنید نیاز ندارد، مگر اینکه با تحقیق، حقایق یا تجزیه و تحلیل پشتیبان شوند.

وضعیت پروژه این بخش همچنین باید حاوی شرح مفصلی از وضعیت فعلی پروژه باشد: داده های نمونه اولیه، اولین کاربران، در صورت وجود، استراتژی توسعه و اهداف کلی.

اکثر سرمایه گذاران جدی فقط از پروژه هایی حمایت می کنند که از قبل چیزی برای نشان دادن داشته باشند، زیرا داشتن اکوسیستم و پایگاه کاربر شانس بقای توکن پروژه را در بازار افزایش می دهد. اگر هر یک از آن عناصر را دارید، مطمئن شوید که به وضوح در مورد آن به خوانندگان اطلاع دهید.

امور مالی. مطمئن شوید که بخش بزرگی از وایت پیپر خود را به امور مالی پروژه اختصاص دهید. شما باید بتوانید به وضوح توضیح دهید که چرا پروژه شما به توکن های خاص خود نیاز دارد، دقیقاً چگونه و چه زمانی آنها قرار است توزیع شوند، آیا موضوع توکن ها برای ICO محدود می شود، فروش از چه زمانی در بازار شروع می شود و غیره.

طرح استفاده از وجوه سرمایه گذاران باید بدانند که پول آنها دقیقاً کجا می رود و پروژه برای انجام برخی وظایف مهم به چه مقدار پول نیاز دارد.

مهمتر از همه، وایت پیپر نباید مواردی از مخارج مانند “رویداد شبکه”، “توسعه صنعت”، “متفرقه” و غیره را ذکر کند. وایت پیپر شما باید به وضوح بیان کند که تمام پول جمع آوری شده صرف توسعه می شود و نه چیز دیگر.

نقشه راه. در نهایت، وایت پیپر نه تنها باید شامل یک توصیف فنی دقیق از پروژه، بلکه یک نقشه راه توسعه نیز باشد. در حالت ایده آل، یک برنامه کاری عمیق برای 12-24 ماه آینده باید ارائه شود و حداقل شامل یک نسخه بتا باشد.

اگر برخی از وظایف ذکر شده در نقشه راه قبلاً تکمیل شده اند، مطمئن شوید که آن را به وضوح در وایت پیپر ذکر کنید، زیرا سرمایه گذاران آن را یک مزیت بزرگ در نظر می گیرند.

  • در مورد تیم صحبت کنید

تیم جزء لاینفک و حیاتی پروژه هستند و باید به این صورت ارائه شوند. به استثنای موارد نادر، یک ICO با توسعه دهندگان ناشناس موفقیت آمیز نخواهد بود.

در حالی که بقیه وایت پیپر باید یک توصیف فنی باشد، این بخش خاص جایی است که لمس انسان ضروری است. عکس ها و بیوگرافی کوتاه تیم توسعه یک مزیت بزرگ در نظر سرمایه گذاران خواهد بود.

مطمئن شوید که نه تنها افرادی که پشت پروژه شما هستند را توضیح می دهید، بلکه توضیح می دهید که چرا آنها برای این پروژه خاص بسیار مهم هستند و چرا این افراد آن را به کار می اندازند.

این مطلب را بخوانید   بورس چیست؟ چگونه از آن کسب درآمد کنیم؟

حتماً مشخص کنید که تجربه قبلی آنها از چه طریقی برای این پروژه مفید خواهد بود. اگر هر یک از اعضای تیم تجربه ای در مورد پروژه های مرتبط با بلاک چین یا ارزهای دیجیتال داشته اند، حتماً آن را به وضوح بیان کنید.

همچنین می توانید چند کلمه در مورد مشاوران پروژه بگویید. با این حال، مطمئن شوید که از حذف نام های بیهوده خودداری کنید، زیرا مشاوران ذکر شده باید کم و بیش در آنچه پروژه ها قرار است به آن دست یابند، متخصص باشند.

آموزش وایت پیپر چیست آکادمی آفل
  • سبک، زبان و چیدمان

    هنگام تهیه مقاله سفید، مطمئن شوید که از نوشتار رسمی و تقریباً آکادمیک استفاده کنید. سند باید بسیار توصیفی و حرفه ای باشد. تمرکز آن باید محدود باشد، زیرا بهتر است یک موضوع را انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید.

    اغلب، نویسندگان مقالات سفید تمایل دارند به جای تمرکز بر روی یک کار در دست، در مورد موارد استفاده بالقوه و اجرای احتمالی فناوری خود در آینده بحث کنند.

    اگر قصد دارید کلاه مهمانی را از طریق بلاک چین بفروشید، در مورد قصد خود برای معرفی خدمات سفارشی سازی با همکاری استارتاپ دیگری تا سال 2025، یا در مورد شروع به تهیه کلاه های برتر و اسنپ بک “در آینده نزدیک” ننویسید. روی ادغام کلاه های مهمانی در بلاک چین تمرکز کنید. روی نحوه استفاده از توکن‌هایتان برای به‌روزرسانی کلاه‌های مهمانی، اینکه چگونه می‌توانید یک رشته جدید یا رنگ‌آمیزی تازه برای آن‌ها تهیه کنید، تمرکز کنید.

    علاوه بر این، وایت پیپر باید همیشه واقعی باشد. از استفاده از فرضیات، حدس ها و ادعاهای تایید نشده خودداری کنید.

    همچنین، و ناگفته نماند، حتماً وایت پیپر خود را از نظر عدم وجود اشتباهات گرامری و املایی بررسی کنید، و همچنین هر چیزی را که ممکن است بررسی کنید. متن کل سند باید به درستی قالب بندی شود تا غیرحرفه ای به نظر نرسد.

    وایت پیپر را کجا ارسال کنیم

    چند سال پیش، مواردی از کمپین‌های موفق ICO وجود داشت که در انجمن‌های مختلف مرتبط با بیت‌کوین، با وایت پیپر به عنوان اولین پیام موضوع ارسال شدند. با این حال، این روزها، از آنجایی که به نظر می رسد شوق ICO در اوج خود است، اکثر پروژه ها تصمیم می گیرند وایت پیپر خود را در وب سایت خود ارسال کنند.

    گزینه‌های دیگر مانند GitHub، انجمن‌ها و غیره هنوز قابل اجرا هستند، اما باید مطمئن شوید که یک نقطه مرکزی واحد برای دسترسی به وایت پیپر شما وجود دارد. از کپی و چسباندن آن در چندین پلتفرم مختلف خودداری کنید، در عوض می‌توانید به سادگی پیوندی به آن هنگام تبلیغ پروژه خود در انجمن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف ارسال کنید.

وایت پیپر اتریوم آکادمی آفل

الگوهای وایت پیپر ICO

مانند سایر اسناد نیمه پیچیده مرتبط با کسب و کار، الگوهای وایت پیپر متعددی به صورت آنلاین موجود است. به طور کلی، استفاده از چنین قالب هایی از سوی جامعه ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران مورد بی مهری قرار می گیرد. اگر در حال تهیه یک محصول با کیفیت و منحصر به فرد هستید، باید زمان خود را صرف یک وایت پیپر منحصر به فرد کنید.

همانطور که ICO ها روز به روز محبوب تر می شوند، تعداد فریلنسرهایی که برای استارت آپ های جدید و جدید پیشنهاد نوشتن یک مقاله سفید ارائه می دهند، به طور تصاعدی در حال افزایش است و ظاهراً می تواند حداقل 100 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، این حتی نباید توسط هیچ پروژه کم و بیش جدی یک گزینه در نظر گرفته شود.

در پایان روز، یک وایت پیپر نقطه اصلی فروش شماست. این دیدگاه منحصر به فرد تیم شما از محصول است و باید به طور جدی با آن برخورد کرد. استخدام یک فریلنسر برای انجام این کار برای شما تنها می تواند به نتیجه ای کمتر از حد نصاب و در نتیجه شکست شما در جمع آوری وجوه مورد نیاز منجر شود.

تفاوت وایت پیپر و لایت پیپر چیست؟

وایت پیپر ارز دیجیتال یک سند کامل است که تمام اطلاعات پروژه را به صورت کاملی توضیح می‌دهد، در حالی که لایت پیپر یک داکیومنت کوتاه است که سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان را ترغیب می‌کند درباره پروژه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

چگونه می‌توان وایت پیپر ارز دیجیتال را دانلود کرد؟

برای دانلود وایت پیپر ارز دیجیتال، می‌توانید به راحتی از وبسایت coinmarketcap ارز مورد نظر خود را جستجو کرده و وایت پیپر آن را دانلود کنید. علاوه بر این، از قسمت وبسایت ارز دیجیتال، به وبسایت رسمی آن ارز دیجیتال رفته و سپس فایل وایت پیپر آن را دانلود کنید.

امتیاز دهی !

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
پیپ فارکس چیست

راهنما و آموزش پیپ در فارکس

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش پیپ در فارکس آشنایی با پیپ در فارکس نحوه ی محاسبه و…

بیشتر بخوانید
آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آنچه در این مقاله میخوانید آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز نرم افزار متاتریدر 5 برای ویندوز نحوه ی…

بیشتر بخوانید
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.