استیبل کوین چیست و چه کاربردی دارد؟ | آکادمی آفل

استیبل کوین ها (stablecoin) یا رمزارز های بدون نوسان چیست ؟

استیبل کوین-چیست و-چگونه کارمی-کند-؟

فهرست مطالب

استیبل کوین چیست ؟ استیبل کوین ها راهی برای پر کردن شکاف بین ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. از آنجایی که استیبل کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی با ثبات قیمت هستند که تا حدودی مانند فیات رفتار می‌کنند، اما تحرک و کاربرد ارزهای دیجیتال را حفظ می‌کنند، استیبل کوین‌ها راه‌حل جدیدی برای نوسانات کریپتو هستند: ثبات قیمت مستقیماً در خود دارایی‌ها ایجاد می‌شود. چهار نوع استیبل کوین اصلی وجود دارد که با ساختار وثیقه اصلی آنها قابل شناسایی هستند: دارای پشتوانه فیات، دارای پشتوانه رمزنگاری، پشتوانه کالا و الگوریتمی.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

مانند هر طبقه دارایی در حال ظهور، ارزهای دیجیتال در معرض نوسانات بازار هستند. بر این اساس، بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری فعالانه در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش ریسک و تقویت مشارکت در اکوسیستم رمزنگاری گسترده‌تر هستند. راه حل های فعلی فراتر از خرید، فروش و توقف سفارشات بازارهای معمولی است. در عوض، ثبات قیمت مستقیماً در خود دارایی ها ایجاد می شود. نتیجه یک زیرمجموعه کاملاً جدید از بازار ارزهای دیجیتال است که به عنوان استیبل کوین شناخته می شود . این توکن‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که نامشان نشان می‌دهد. “ارز های دیجیتال بدون نوسان”

استیبل کوین چگونه کار می کند ؟
استیبل کوین چگونه کار می کند ؟

طبقه بندی استیبل کوین ها

استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که بر روی بلاکچین ضرب می شوند و معمولاً توسط یکی از چهار ساختار وثیقه اساسی قابل شناسایی هستند: پشتوانه فیات، پشتوانه رمزنگاری ، پشتوانه کالا یا الگوریتمی . در حالی که ساختارهای وثیقه اساسی می تواند متفاوت باشد، استیبل کوین ها همیشه هدف یکسانی دارند: ثبات. بیایید به چهار نوع اصلی استیبل کوین بپردازیم.

  • وثیقه سنتی (خارج از زنجیره)

محبوب ترین استیبل کوین ها با پشتیبانی یک به یک توسط ارز فیات پشتیبانی می شوند . از آنجایی که وثیقه اساسی، ارز دیجیتال دیگری نیست، این نوع استیبل کوین یک دارایی خارج از زنجیره محسوب می شود. وثیقه فیات در یک ناشر مرکزی یا موسسه مالی ذخیره می شود و باید متناسب با تعداد توکن های استیبل کوین در گردش باقی بماند.

  • وثیقه رمزنگاری (روی زنجیره)

همانطور که از نام آن پیداست، استیبل کوین های دارای وثیقه رمزنگاری شده توسط یک ارز دیجیتال دیگر به عنوان وثیقه پشتیبانی می شوند. این فرآیند در زنجیره اتفاق می افتد و به جای تکیه بر یک صادرکننده مرکزی، قراردادهای هوشمند را به کار می گیرد. هنگام خرید این نوع استیبل کوین، ارز دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنید تا توکن‌هایی با ارزش نمایندگی برابر به دست آورید. سپس می توانید استیبل کوین خود را دوباره در همان قرارداد هوشمند قرار دهید تا مبلغ وثیقه اصلی خود را برداشت کنید.

این مطلب را بخوانید   چه تفاوتی بین بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر وجود دارد؟

DAI برجسته ترین استیبل کوین در این دسته است که از این مکانیسم استفاده می کند. این امر با استفاده از موقعیت بدهی وثیقه (CDP) از طریق MakerDAO برای تضمین دارایی‌ها به عنوان وثیقه در بلاک چین محقق می‌شود.

  • استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی از فیات یا ارز دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده نمی کنند. در عوض، ثبات قیمت آنها ناشی از استفاده از الگوریتم‌های تخصصی و قراردادهای هوشمند است که عرضه توکن‌های در گردش را مدیریت می‌کنند. یک سیستم استیبل کوین الگوریتمی تعداد توکن‌های در گردش را زمانی که قیمت بازار به زیر قیمت ارز فیات ردیابی می‌شود کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، اگر قیمت توکن از قیمت ارز فیات که ردیابی می‌کند بیشتر شود، توکن‌های جدیدی وارد گردش می‌شوند تا ارزش استیبل کوین را به سمت پایین تنظیم کنند.

  • استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا

استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا با استفاده از دارایی های فیزیکی مانند فلزات گرانبها، نفت و املاک و مستغلات وثیقه می شوند. محبوب ترین کالایی که باید وثیقه شود، طلا است. Tether Gold (XAUT) و Paxos Gold (PAXG) دو تا از مشهور ترین استیبل کوین های دارای پشتوانه طلا هستند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که این کالاها می توانند، و احتمال بیشتری دارد، در قیمت نوسان داشته باشند و بنابراین پتانسیل کاهش ارزش را دارند.

در مقابل، توکن‌سازی دارایی‌ها همچنان به ایجاد علاقه در یک بخش بازار نزدیک به هم مرتبط است. مشابه با استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کالا، دارایی‌های توکن‌شده ارزش خود را از دارایی‌های خارجی و قابل معامله مانند طلا به دست می‌آورند.

انواع استیبل کوین های مختلف
انواع استیبل کوین های مختلف

کاربرد های استیبل کوین ها

وسیله مبادله و ذخیره ارزش

آشکارترین مزیت فناوری استیبل کوین، کاربرد آن به عنوان یک وسیله مبادله است که به طور موثر شکاف بین فیات و ارز دیجیتال را پر می کند. با به حداقل رساندن نوسانات قیمت، استیبل کوین ها می توانند به ابزاری کاملاً جدا از مالکیت ارزهای دیجیتال قدیمی دست یابند.

این مطلب را بخوانید   میانگین متحرک MA چیست ؟ + آموزش + فرمول

همانطور که از نام آنها پیداست، استیبل کوین ها ذاتا دارایی های پایداری هستند که آنها را به یک ذخیره ارزش مناسب تبدیل می کند که استفاده از آنها را در معاملات روزمره تشویق می کند. علاوه بر این، استیبل کوین ها تحرک دارایی های رمزنگاری شده را در سراسر اکوسیستم بهبود می بخشد.

استیبل کوین‌ها راه را برای ادغام بازارهای مالی سنتی با صنعت مالی غیرمتمرکز (DeFi) در حال تکامل نشان می‌دهند. به عنوان نیرویی برای ثبات بازار، استیبل کوین ها وسیله اصلی پذیرش ارزهای دیجیتال در بازارهای وام و اعتبار هستند، در حالی که بسیاری از ابزارهایی را که قبلاً فقط برای ارزهای فیات رزرو شده بود به ارث می برند.

هدف استیبل کوین چیست؟

هدف استیبل کوین ها ارائه جایگزینی برای نوسانات بالای ارزهای دیجیتال محبوب، از جمله بیت کوین ( BTC ) است که می تواند ارز دیجیتال را برای تراکنش های معمولی مناسب تر کند.

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

استیبل کوین ها سعی می کنند ارزش بازار خود را به یک مرجع خارجی، معمولاً یک ارز فیات، متصل کنند. آنها به عنوان یک وسیله مبادله مفیدتر از ارزهای دیجیتال با نوسان بیشتر هستند. استیبل کوین ها ممکن است به ارزی مانند دلار آمریکا یا به قیمت کالایی مانند طلا متصل شوند یا از الگوریتمی برای کنترل عرضه استفاده کنند. آنها همچنین دارایی های ذخیره را به عنوان وثیقه یا از طریق فرمول های الگوریتمی که قرار است عرضه را کنترل کنند، نگهداری می کنند.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

محبوب ترین و بزرگترین استیبل کوین بر اساس ارزش بازار، تتر (USDT) است. این ارز با نسبت یک به یک به دلار آمریکا پیوند خورده و توسط ذخایر طلا حمایت می شود . همچنین به طور مداوم در پنج ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. می‌توانید تتر را در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله Kraken ، Binance و Coinbase بیابید

بهترین استیبل کوین ها
بهترین استیبل کوین ها
  1. چرا استیبل کوین ها بسیار مهم هستند؟

    گرچه بیت کوین همچنان محبوب ترین ارز دیجیتال شده است، اما تمایل دارد از نوسانات بالایی در قیمت یا نرخ ارز خود رنج ببرد . به عنوان مثال، قیمت بیت کوین از کمی کمتر از 5000 دلار در مارس 2020 به بیش از 63000 دلار در آوریل 2021 افزایش یافت و طی دو ماه آینده تقریباً 50 درصد سقوط کرد. نوسانات درون روز نیز می توانند وحشتناک باشند. کریپتوکارنسی اغلب بیش از 10 درصد در بازه زمانی چند ساعت حرکت می کنند

    تمام این نوسانات می تواند برای معامله گران عالی باشد، اما معاملات معمولی مانند خرید را به سفته بازی های مخاطره آمیز برای خریدار و فروشنده تبدیل می کند. سرمایه گذارانی که ارزهای رمزنگاری شده را برای قدردانی طولانی مدت در اختیار دارند، نمی خواهند با پرداخت 10000 بیت کوین برای دو پیتزا مشهور شوند . در همین حال، اکثر بازرگانان نمی‌خواهند در صورت کاهش قیمت یک ارز دیجیتال پس از دریافت پول، ضرری متحمل شوند

این مطلب را بخوانید   بیت کوین چیست؟ نحوه استخراج، خرید و استفاده از آن

با استیبل کوین ها چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • نوسانات را به حداقل برسانید

ارزش ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتر نوسانات زیادی دارد.

گاهی اوقات در دقیقه. دارایی‌ای که به ارز باثبات‌تری متصل است، می‌تواند به خریداران و فروشندگان این اطمینان را بدهد که ارزش توکن‌هایشان در آینده نزدیک افزایش یا سقوط نخواهد کرد.

دارایی های خود را ذخیره کرد

برای نگهداری استیبل کوین ها نیازی به حساب بانکی ندارید و انتقال آن ها آسان است. ارزش استیبل کوین‌ها را می‌توان به راحتی در سرتاسر جهان ارسال کرد، از جمله به مکان‌هایی که ممکن است به سختی دلار آمریکا به دست آید یا ارز محلی ناپایدار است.

  • سود کسب کنید

راه های آسانی برای کسب سود (معمولاً بیشتر از آنچه یک بانک ارائه می دهد) در سرمایه گذاری استیبل کوین وجود دارد. برای مقال شخصی به ارزش یک میلیون دلار USDC با هزینه انتقال کمتر از یک دلار ارسال کرد.

  • ارسال بین المللی

پردازش سریع و کارمزدهای کم تراکنش، استیبل کوین‌هایی مانند  USDC و تتر را به انتخاب خوبی برای ارسال پول در هر نقطه از جهان تبدیل می‌کند.

اهمیت استیبل کوین ها
اهمیت استیبل کوین ها

سوالات متداول راجع به استیبل کوین چیست؟

در انتها نیز برخی از پرسش هایی که کاربران در خصوص موضوع استیبل کوین چیست؟ بیان کرده اند را ذکر می کنیم که عبارتند از:

هدف استیبل کوین چیست؟

هدف استیبل کوین ها ارائه جایگزینی برای نوسانات بالای ارزهای رمزپایه محبوب، از جمله بیت کوین ( BTC ) است که می تواند ارز دیجیتال را برای تراکنش های معمولی مناسب تر کند.

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

استیبل کوین ها سعی می کنند ارزش بازار خود را به یک مرجع خارجی، معمولاً یک ارز فیات، متصل کنند. آنها به عنوان یک وسیله مبادله مفیدتر از ارزهای دیجیتال با نوسان بیشتر هستند. استیبل کوین ها ممکن است به ارزی مانند دلار آمریکا یا به قیمت کالایی مانند طلا متصل شوند یا از الگوریتمی برای کنترل عرضه استفاده کنند. آنها همچنین دارایی های ذخیره را به عنوان وثیقه یا از طریق فرمول های الگوریتمی که قرار است عرضه را کنترل کنند، نگهداری می کنند.

4.7/5 - (7 امتیاز)

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
پیپ فارکس چیست

راهنما و آموزش پیپ در فارکس

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش پیپ در فارکس آشنایی با پیپ در فارکس نحوه ی محاسبه و…

بیشتر بخوانید
آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آنچه در این مقاله میخوانید آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز نرم افزار متاتریدر 5 برای ویندوز نحوه ی…

بیشتر بخوانید
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.