مفهوم حمایت و مقاومت در بازار های مالی + استراتژی های ترید

مفهوم حمایت و مقاومت در بازار های مالی چیست ؟ راهنمای جامع

حمایت و مقاومت چیست ؟ آکادمی آفل

فهرست مطالب

حمایت و مقاومت به سطوحی در نمودار گفته می شود که یکی از مفاهیم تاثیرگذار و پرقدرت تحلیل تکنیکال در بازار های مالی است.

درک صحیح از این اصل مهم نقش زیادی در کسب سود از بازار را دارد. این مفهوم در ظاهر بسیار ساده است و اما تشخیص درست آن می‌تواند شما را تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای کند.

در دنیای کریپتوکارنسی که یکی از بازارهای مالی جذاب این عصر است از روش‌های مختلفی برای تشخیص حمایت و مقاومت از آن استفاده می‌شود و طبق آن بر ترید خود تصمیم می‌گیرند. این نواحی ارتباط مستقیمی با رفتار تریدرها درگذشته دارد و در آینده بازار تأثیر می‌گذارند.

شما تنها با یک روش می‌توانید مطمئن شوید که سطحی که پیدا کرده‌اید درستکار کرده یا خیر؟ اگر سطحی برای مثال حمایت را پیدا کردید و قیمت از آن سطح پایین‌تر نرفت می‌توان گفت شما سطحی مهم را پیدا کرده‌اید.

در ادامه در مورد این مبحث توضیح داده‌ایم و استراتژی‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم.

حمایت و مقاومت چیست؟

  • حمایت Support ناحیه‌ای است که از ریزش بیشتر یک ارز، دارایی، سهام در روند نزولی جلوگیری می‌کند.
  • مقاومت Resistance ناحیه است که از صعود یک ارز، دارایی، سهام در روند صعودی جلوگیری می‌کند.

هنگامی که قیمت یک دارایی در حال کاهش است در اکثر مواقع با رسیدن به سطح حمایت Support روند نزولی خود را به روند صعودی تبدیل می‌کند و یا روی آن سطح بازاری بی‌طرف تشکیل می‌شود همین امر در روند صعودی نیز با رسیدن به سطح مقاومت Resistance اتفاق می‌افتد.

عرضه و تقاضا چیست ؟ آکادمی آفل

آیا همه سطوح حمایت و مقاومت به‌درستی کار می‌کنند؟

جواب این سؤال قطعاً خیر است، قابل‌توجه است که رفتار قیمت نسبت به قدرت سطحی که در حال نزدیک شدن به آن است می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر سطحی که در ماه گذشته ایجاد شده و توانسته قیمت را روی خود نگه دارد به‌احتمال‌قوی باتوجه‌به گذشته‌ای که از خود نشان داده این بار هم بتواند قیمت را از حالت نزولی به حال رنج و یا صعودی تبدیل کند.

این مطلب را بخوانید   فرمول میانگین برد واقعی (ATR)، چیستی آن و نحوه استفاده از آن

نکته: هنگامی که یک سطح شکسته می‌شود می‌تواند به‌اندازه فاصله‌ای که با سطح قبل خود داشت پیشروی کند.

انواع سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت به دودسته تقسیم می‌شوند:

  • ثابت (static)

سطوح حمایت و مقاومت ثابت (static support and resisitance) به سطوحی گفته می‌شود به‌صورت افقی رسم می‌شود و به این معنی است که درگذشته با هر بار رسیدن به این سطح افقی از خود واکنش حمایت و یا مقاومتی نشان می‌دهد و نسبت به این سطح حساس است. (به تصویر زیر بادقت نگاه گنید)

حمایت استاتیک چیست ؟ آکادمی آفل
  • متغیر (dynamic)

سطوح حمایت و مقاومت متغیر (dynamic support and resistance ) سطوحی داینامیک یا همان متغیر که در علم تحلیل تکنیکال به خط روند (trend line ) مشهور هستند سطوحی شیب‌دار (دارای زاویه است) که جلوی صعود و یا نزول قیمت را می‌گیرد و در ساده‌ترین حالت ممکن این سطوح را اگر به‌صورت موازی رسم کنید یک محدوده به اسم کانال تشکیل می‌دهد.

حمایت داینامیک چیست ؟ آکادمی آفل

ما از ابزارهایی مثل میانگین‌های متحرک می‌توانیم به سطوحی داینامیک برسیم مانند تصویر زیر:

میانگین متحرک چیست ؟ آکادمی آفل

 نحوه تشخیص سطوح حمایت و مقاومت

با تشخیص صحیح سطوح حمایتی و مقاومتی شما می‌توانید نسبت به این سطوح وارد معامله خود شوید که در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای تشخیص حمایت و مقاومت را بررسی خواهیم کرد.

بررسی گذشته بازار

ما با بررسی کردن گذشته نمودار در بازارهای مالی مختلف به سطوحی پی می‌بریم که قیمت با رسیدن به این سطوح واکنش نشان می‌دهند، ازآنجایی‌که بیش از 80 درصد معامله‌گران در بازارهای مالی انسان هستند و خوی انسانیت این اصل را به ما می‌دهد که بازار دوست دارد اتفاقی که قبلاً از خود نشان داده است را تکرار کند.

ما می‌توانیم از این داده‌ها برای نقاط ورود و خروج خودمان استفاده کنیم. ولی باید این روش را چندین بار  امتحان و تکرار کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

نکته: حمایت و مقاومت‌ها باتوجه‌به پرنوسان بودن بازار امکان تبدیل‌شدن به یکدیگر را دارند.

تشخیص حمایت و مقاومت با اندیکاتورها

ما با استفاده از سایت‌هایی مثل تریدینگ ویو می‌توانیم چارت‌های مختلف را بررسی کنیم که این سایت‌ها برای ما ابزارهای مختلفی در اختیار ما می‌گذارند تا ما با استفاده از آنها بتوانیم تحلیل‌های بهتری داشته باشیم.

این مطلب را بخوانید   راهنما و آموزش پیپ در فارکس

شما می‌توانید از اندیکاتورهایی مثل:

  1. میانگین متحرک ( Moving Average)
  2. فیبوناچی (Fibonacci)
  3. نقاط پیوت (pivot points)

قیمت‌های رند

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم چون اغلب معامله‌گران انسان هستند و چون ما تریدرها بیشتر مواقع دوست داریم تا سفارش‌های فروش و خرید خودمان را به‌صورت رند در بخش سفارشات وارد می‌کنیم.

زیرا این احساس وجود دارد که قیمت هنگام رسیدن به یک عدد رند می‌تواند واکنش جالبی از خودش نشان دهد، پس نتیجه می‌گیریم برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت باید به محدوده اعداد رند نیز توجه داشته باشیم.

میزان اهمیت حمایت و مقاومت‌ها با یکدیگر

اگر شما قیمت را یک توپ پلاستیکی در نظر بگیرید و سطوح پرایس‌اکشنی (حمایت و مقاومت) را سطوحی شیشه‌ای در نظر داشته باشید، هنگامی که توپ از بلندی به سطحی شیشه‌ای برخورد می‌کند چندین بار روی آن بالا و پایین می ورد

و سطح مقاومت نیز سطحی است که نمی‌گذارد این توپ (قیمت) از این محدوده بالاتر برود و توپ را به سمت سطوح پایین‌تر هدایت می‌کند.

پولبک چیست ؟ آکادمی آفل

پولبک و نقطه برگشت چیست؟

هنگامی که یک سطح شکسته می‌شود قیمت دوباره به آن سطح بر می‌گردد به این عمل پولبک و به سطح برگشته شده نقطه بازگشت قیمتی گفته می‌شود.

نحوه ترید با حمایت و مقاومت:

ما از این سطوح می‌توانیم به‌عنوان نقاط ورود و حد ضرر و حد سود استفاده کنیم.

در ادامه با رایج‌ترین روش‌های ترید با حمایت و مقاومت آشنا می‌شویم

معامله در رنج

معامله‌ها در رنج یا رنج تریدینگ ، یکی از برترین و پراستفاده‌ترین استراتژی مربوط با سطوح حمایت و مقاومت است. هنگامی که بازار در بین دو سطوح حمایت و مقاومت نوسان می‌کند از قانون زیر استفاده می‌کنیم:

در حمایت‌ها می‌خریم و در مقاومت‌ها می‌فروشیم

چون بیشتر بازارهای مالی دوطرفه هستند شما می‌توانید از سطح مقاومت به سمت سطح حمایت معامله فروش باز کنید.

معامله در تریدینگ رنج آکادمی آفل

استراتژی شکست

استراتژیِ شکست» (Breakout Strategy) یکی دیگر از روش‌های جذاب معامله با استفاده از سطوح Support & Resistance است. این استراتژی می‌گوید زمانی که قیمت یکی از این سطوح مهم را بشکند، به‌احتمال زیاد یک حرکت صعودی یا نزولی شدید یا هیجانی رخ می‌دهد، پس بهتر است صبر کنیم تا قیمت یک سطح حمایت یا مقاومت مهم را بشکند و در ادامه یک معامله‌ در جهت روند باز کنیم؛ زیرا به‌احتمال زیاد، ‌ قیمت تا سطح مقاومت یا حمایت بعدی حرکت کرده و سود خوبی نصیب معامله‌گرها می‌کند.

این مطلب را بخوانید   ماینر چیست؟ چطور از ماینر درآمد کسب کنیم؟ + مثال عملی

نکتهٔ مهم دیگر که در هنگام شکست این سطوح باید به آن توجه کرد، تثبیت قیمت بعد از «بازگشت قیمت» یا در اصطلاح Pullback به سطح شکسته‌شده است. در بیشتر مواقع، ‌ اگر قدرت روند فعلی بازار زیاد باشد، قیمت پس از شکست یک سطح حمایتی یا مقاومتی مهم، یک یا چند بار به آن «پول بک» (Pullback) می‌زند و سپس به روند خود ادامه می‌دهد. اما اگر روند فعلی قدرت کافی را نداشته باشد، ‌ این یک شکست غیرواقعی یا Fake آست و روند قیمت برعکس می‌شود.

استراتژی شکست ها آکادمی آفل

ارز دیجیتال چیست ؟

این مقاله نیز می تواند برای شما مفید باشد

معامله با خطوط روند

زمانی که رفتار قیمت در بازار، رونددار است، ‌ می‌توان از استراتژی تعیین خط روند با کمک سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد. برای این منظور، معامله‌گرها چارت قیمت را بررسی کرده و با مشاهده‌ی یک‌روند صعودی، ‌ دو یا چند نقطه مربوط به پایین‌ترین قیمت را به هم متصل کرده و سطح حمایت روند فعلی را پیدا می‌کنند. همچنین با متصل کردن دو یا چند نقطه مربوط به بالاترین قیمت در یک‌روند نزولی، سطح مقاومت مشخص خواهد شد.

به‌طورکلی و در بیشتر مواقع، زمانی که قیمت به نزدیکی این سطوح می‌رسد، نسبت به آن واکنش داده و برمی‌گردد و در یک کانال صعودی یا نزولی به حرکت خود در روند اصلی ادامه می‌دهد. پس بهترین زمان برای ورود به معامله زمانی است که قیمت به‌تازگی به سطح حمایت یا مقاومت برخورد کرده و تغییر مسیر داده است.

سخن پایانی

سطوح حمایت و مقاومت یکی از اساسی‌ترین و پایه ترین مطالبی است که باید هر تریدری با آن آشنایی کامل داشته باشد.

درسته که ابزارهای زیادی در مورد پیداکردن این سطوح به کمک شما می‌آیند ولی بهترین تشخیص را خودتان خواهید داد پس سعی کنید این سطوح را خودتان چشمی پیدا کنید.

بازارهای مالی جنگ بین‌فردی با تمرین کم و فردی با تمرین زیاد است بحث ضریب هوشی نیست!

4.5/5 - (13 امتیاز)

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
آموزش پنکیک سواپ

راهنما و آموزش صرافی پنکیک سواپ + ویدیو

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش صرافی پنکیک سواپ معرفی صرافی پنکیک سواپ ویژگی های صرافی پنکیک سواپ…

بیشتر بخوانید
پیپ فارکس چیست

راهنما و آموزش پیپ در فارکس

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش پیپ در فارکس آشنایی با پیپ در فارکس نحوه ی محاسبه و…

بیشتر بخوانید
آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آنچه در این مقاله میخوانید آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز نرم افزار متاتریدر 5 برای ویندوز نحوه ی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.