رابطه بانکداری با ارز دیجیتال چیست ؟

رابطه بانکداری با ارز دیجیتال چیست ؟ آکادمی آفل

رابطه ی ارز دیجیتال و بانکداری چیست؟

 ارز دیجیتال و بانکداری فناوری نوینی می باشند که در چند سال اخیر کشورهای مختلف در رابطه با آن تحقیق و بررسی کرده اند. بسیاری از این کشورها موفق به خلق ارز دیجیتال ملی شده اند. CBDC نامی است که به ارز دیجیتال ملی کشورهای مختلف اطلاق می شود. این پول قانونی و مطابق قوانین کشوری است که آن را ایجاد کرده است. بانک های مرکزی در کشورهای مختلف برای رقابت با ارزهای دیجیتال و جلوگیری از حذف کامل پول سنتی تلاش های بسیاری در این زمینه کرده اند. در واقع بانک های مرکزی سعی می کنند که ارز دیجیتال تحت مدیریت و کنترل خود را در اختیار اقشار مختلف مردم قرار دهند.

ارز دیجیتال ملی

علت ایجاد ارز دیجیتال و بانکداری

از آن جایی که فناوری های جا به جایی پول همزمان با سایر تکنولوژی ها پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت مبحث ارز دیجیتال و بانکداری در میان بانک های مرکزی بسیاری از کشورها مطرح شد. از آن جایی که  زمان جا به جایی پول طولانی و پر هزینه است. بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند یک ارز دیجیتال با ویژگی های منحصر به فرد ایجاد کنند. مزیت اصلی ارز دیجیتال ملی افزایش سرعت جا به جایی پول و کاهش هزینه های آن می باشد. ارز دیجیتال ملی یک ارز فیات است که بر روی فناوری نوینی طراحی می شود. این فناوری از بلاک چین الهام گرفته است. در آینده بسیاری از کشورها از پول دیجیتال ملی استفاده خواهند کرد.

عملکرد ارز دیجیتال و بانکداری چگونه است؟

 ارز دیجیتال و بانکداری بر اساس یک پایگاه مرکزی به یکدیگر ارتباط پیدا می کنند. پایگاه های مرکزی توسط دولت ها و سازمان های وابسته به آن مدیریت می شوند. بدین ترتیب ارز دیجیتال ارائه شده از جانب بانک مرکزی نیاز به مجوز از نهادهای دولتی دارد. افرادی که از جانب بانک مرکزی تایید شدند موفق به انجام تراکنش می شوند. سازمان های دولتی که بر ارزهای دیجیتال نظارت دارند، می توانند مانع انجام برخی از معاملات شوند یا اقدام به مسدود کردن برخی از حساب ها کنند. ارزهای دیجیتالی که توسط بانک مرکزی ارائه می شوند در بلاک چین های خاصی منتشر می شوند. برخی از ارزهای دیجیتال ملی نیز بر روی بلک چین های عمومی عرضه می شوند.بدین ترتیب برخی از ارزهای دیجیتال ملی نیازی به مجوز ندارند. ارزهای دیجیتال بدون مجوز ضمانت های امنیتی قوی نیاز دارند. در حال حاضر هیچ بلاک چینی فناوری های لازم بر عرضه ی همزمان ارز دیجیتال در شبکه ی عمومی و خصوصی را ندارد.

این مطلب را بخوانید   بیت کوین چیست؟ نحوه استخراج، خرید و استفاده از آن
کاهش تراکنش رمز ارزها

 ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و رمز ارزها

ارز دیجیتال و بانکداری در مقایسه با سایر رمز ارزها با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. متمرکز بودن ارزهای دیجیتال بانک مرکزی مهمترین تفاوت آن با رمز ارزهای عمومی می باشد. در واقع بر روی ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هیچ نظارتی وجود ندارد در حال که بر روی ارزهای دیجیتال متمرکز نهاد های دولتی نظارت می کنند. رمز ارزها نسبت به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی حریم خصوصی بیشتری دارند. بسیاری از تراکنش های رمز ارزها مخفی باقی می مانند. رمز ارزهای غیر قابل ردیابی هستند. مدیریت رمز ارزها به عهده ی نودها می باشد. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اهداف متفاوتی دارند. فناوری دفتر کل در ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شباهتی به بیت کوین، اتریوم و … ندارد. علت انتخاب دفتر کل توزیع شده توسط بانک مرکزی این است که دولت می تواند بر عرضه، هزینه ها و پیگیری پرداخت ها نظارت داشته باشد.

مقایسه ارز دیجیتال و رمز ارز

بررسی و مقایسه ارز دیجیتال و بانکداری با سایر رمز ارزها

  •     کنترل عرضه: یکی از اصلی ترین تفاوت های ارز دیجیتال و بانکداری با سایر رمز ارزها غیر متمرکز در نحوه ی عرضه ی آن ها می باشد. عرضه ی رمز ارزهای غیر متمرکز از ابتدا در ساختار آن وجود دارد و هیچ نهادی نمی تواند آن را کم یا زیاد کند. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تحت نظارت این بانک عرضه می شوند و بسته به شرایط اقتصادی بانک می تواند عرضه ی آن را کم و زیاد کند.
  •     مدیریت بر ارز دیجیتال: در ارزهای دیجیتال متمرکز یک نهاد مرکزی به افرادی که قصد مشارکت در دفتر کل توزیع را دارند مجوز لازم را می دهد. در رمز ارزهای غیر متمرکز هیچ نهادی نسبت به مشارکت افراد در دفتر کل توزیع نظارت ندارد.
  •     کاهش هزینه ها: انتقال پول در سیستم ارز دیجیتال و بانکداری کاهش محسوسی داشته است اما هنوز رمز ارزهای غیر متمرکز در این زمینه بهتر فعالیت می کنند.
  •     پیگیری پرداخت ها: دفتر کل توزیع ارزهای دیجیتال مرکزی سابقه ی تراکنش های انجام شده را ارائه می دهد.
این مطلب را بخوانید   معاملات اهرمی و مارجین (مارجین تریدینگ) چه نوع معاملاتی است؟

علت ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟

علل زیادی برای خلق ارز دیجیتال و بانکداری وجود دارد که مهمترین آن چالش هایی است که رمز ارزهای غیر متمرکز ایجاد کرده اند. ارزهای سنتی ثبات خود را از دست داده اند تا آن جایی که دلار آمریکا جایگاه خود را در تجارت و اقتصاد دنیا از دست داده است. چنان چه ارزهای دیجیتال ملی نیز مانند رمز ارزها وارد چرخه ی اقتصاد شوند بانک مرکزی با نظارت خود از فرارهای مالیاتی جلوگیری می کند. سرقت ارزهای دیجیتال متمرکز امکان پذیر نیست زیرا کاملا تحت نظارت بانک مرکزی می باشد. برخی از مهم ترین دلایل ایجاد ارزهای دیجیتال ملی عبارتند از:

  •     ارز دیجیتال و بانکداری امکان استفاده از تکنولوژی های برتر را فراهم می کند.
  •     ارزهای ملی به دلیل نظارت از فعالیت های غیر قانونی جلوگیری می کنند.
  •     امکان وصول مالیات با ارزهای ملی وجود دارد.
  •     میزان امنیت ارزهای ملی بسیار بالا می باشد.
مزایای ارزهای دیجیتال

مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی چیست؟

همانطور که میدانید ارزهای دیجیتال روز به روز در بازار کریپتو کارنسی در حال گسترش هستند برای اینکه اطلاعات بیشتر در رابطه با ارزهای دیجیتال کسب کنید بهتر است مقاله ی دوره ارز دیجیتال آکادمی آفل را مطالعه کنید. ارزهای دیجیتال ملی مزایای فراوانی دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

  •     ارزهای دیجیتال ملی با مشکلات نقدینگی و عدم اعتبار رو به رو نیستند.
  •     امکان دسترسی راحت به ارز دیجیتال و بانکداری توسط نهادهای دولتی وجود دارد.
  •     ارزهای دیجیتال عرصه را برای نوآوری در سیستم های پرداخت فراهم می کنند.
  •     ارزهای دیجیتال ملی شرایط را برای تسریع پرداخت های بین المللی فراهم می کنند.
  •     از آنجایی که هزینه های تراکنش در ارزهای دیجیتال ملی کاهش پیدا می کند فرصت های برابری برای دریافت خدمات مالی برای تمام افراد ایجاد می شود.
این مطلب را بخوانید   لایت کوین (LTC): چیست، چگونه کار می کند؟

مضرات ارزهای دیجیتال ملی چیست؟

در ادامه ی مقاله ی ارز دیجیتال و بانکداری به بررسی مضرات ارزهای دیجیتال ملی می پردازیم.

  •     ارزهای دیجیتال ملی باعث تغییرات گسترده در سیستم بانکداری می شوند. با استفاده ی روزافزون از ارز دیجیتال پول های سنتی تضعیف می شوند. میزان سپرده های بانکی کاهش پیدا می کند. بدین ترتیب بانک ها برای اعطای وام دچار مشکل می شوند و در دراز مدت اقتصاد کشور با بحران رو به رو می شود.
  •     ارز دیجیتال و بانکداری اولین جایی هستند که افراد در بحران های مالی به آن مراجعه می کنند و پول های خود را از بانک ها برمی دارند.
  •     با گسترش ارزهای ملی بخشی از درآمدهای حاصل از تراکنش ها کاهش پیدا می کند. بدین ترتیب بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات دچار مشکل می شوند این امر موجب کاهش رشد اقتصادی می شود.
امتیاز دهی !

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ایردراپ داگز چیست ؟

ایردراپ داگز چیست؟ + نقد کردن آن

آنچه در این مقاله میخوانید ایردراپ داگز چیست؟ چگونه ایردراپ داگز کار می‌کند؟ نقد کردن ایردراپ داگز مزایای ایردراپ داگز…

بیشتر بخوانید
آموزش صرافی بیت یونیکس

آموزش صرافی بیت یونیکس + ویدیو فارسی

آنچه در این مقاله میخوانید معرفی صرافی بیت یونیکس امنیت در صرافی بیت یونیکس (Bitunix) رابط کاربری صرافی بیت یونیکس…

بیشتر بخوانید
آموزش پنکیک سواپ

راهنما و آموزش صرافی پنکیک سواپ + ویدیو

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش صرافی پنکیک سواپ معرفی صرافی پنکیک سواپ ویژگی های صرافی پنکیک سواپ…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.