انواع کندل دوجی و نحوه معامله آنها | آکادمی آفل

انواع کندل دوجی و نحوه معامله آنها

کندل دوجی چیست ؟ آکادمی آفل

فهرست مطالب

کندل Doji که ستاره Doji نیز نامیده می شود، نشان دهنده عدم تصمیم گیری بین خریداران و فروشندگان در بازار کریپتو است. این نوع کندل زمانی در نمودار تحلیل تکنیکال تایید می شود که قیمت های افتتاح و بسته شدن تقریباً یکسان باشد.

الگوی دوجی در نمودار  کندلی چیست؟

به زبان ساده، یک Doji نشان می دهد که خریداران و فروشندگان یک دارایی یکدیگر را جبران می کنند. در انجام این کار، هر گونه تلاش برای بالا بردن قیمت توسط خریداران توسط فروشندگان خنثی می شود. به طور مشابه، تلاش‌ها برای کاهش قیمت‌ها از انتهای فروشندگان توسط خریداران خنثی می‌شود.

در نهایت، هر دو طرف قیمت را به یک سطح مساوی می‌رسانند. بنابراین، برای مثال، زمانی که بیت کوین در یک روز خاص با 20000 دلار باز و بسته می شود حتی اگر قیمت آن بین 25000 تا 15000 دلار در طول دوره 24 ساعته باشد.

کندل دوجی آکادمی آفل

بنابراین سطح قیمت 25000 دلار – یا بالاترین روزانه – نشان دهنده فیتیله بالایی Doji است و سطح قیمت 15000 دلار – پایین ترین سطح روزانه – نشان دهنده سایه پایین کندلدان است.

کندل دوجی چگونه کار می کند؟

کندلدان های Doji در طول تاریخ به معامله گران کمک کرده اند تا پایین و بالای بازار  را به عنوان آرامش قبل از طوفان های مختلف پیش بینی کنند.

برای مثال، یک کندل Doji که در طول یک روند صعودی شکل می‌گیرد، می‌تواند نشان‌دهنده فرسودگی صعودی باشد، به عنوان مثال، خریداران بیشتری به سمت فروشنده‌ها حرکت می‌کنند که معمولاً منجر به تغییر روند می‌شود.

این مطلب را بخوانید   فرمول میانگین برد واقعی (ATR)، چیستی آن و نحوه استفاده از آن

توجه به این نکته معتبر است که الگوی Doji لزوماً به این معنی نیست که همیشه یک روند معکوس وجود خواهد داشت. در عوض، عدم تصمیم معامله گران را در مورد روندهای آینده نشان می دهد.

بنابراین، بهتر است سیگنال کندل استیک Doji را با کمک نشانگرهای فنی اضافی تأیید کنید. به عنوان مثال، یک شاخص فنی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) و/یا باندهای بولینگر می‌تواند وزن بیشتری به آنچه الگوی Doji پیشنهاد می‌کند بدهد.

انواع الگوهای دوجی و نحوه معامله آنها

الگوهای دوجی بسته به موقعیت و طول سایه می تواند متفاوت باشد. اینها محبوب ترین تغییرات هستند:

دوجی خنثی

Doji خنثی از یک کندلدان با بدنه ای تقریبا نامرئی تشکیل شده است که در وسط کندلدان قرار دارد و سایه های بالایی و پایینی با طول های مشابه قرار دارند. این الگو زمانی ظاهر می شود که احساسات صعودی و نزولی متعادل باشند.

معامله گران می توانند Doji خنثی را با شاخص های حرکتی مانند RSI یا واگرایی میانگین متحرک (MACD) ترکیب کنند تا به شناسایی بالا و پایین های بالقوه بازار کمک کنند.

آموزش کندل دوجی اکادمی آفل

به عنوان مثال، یک رخداد Doji خنثی در یک روند صعودی همزمان با RSI بیش از حد خرید (بیش از 70) می تواند به یک اصلاح قریب الوقوع بازار اشاره کند. به طور مشابه، وقوع کندل در یک روند نزولی زمانی که RSI به فروش بیش از حد رسیده است (<30) می تواند قبل از بازگشت به بازار باشد.

دوجی قدبلند

Doji با پاهای بلند دارای سایه های طولانی تری است که نشان می دهد خریداران و فروشندگان سعی کرده اند در مقطعی از بازه زمانی کندل به طور تهاجمی کنترل قیمت را در دست بگیرند. 

این مطلب را بخوانید   پپ کوین (PEPE) چیست؟
انواع کندل دوجی آکادمی آفل

معامله گران باید هنگام شناسایی یک Doji با پای بلند، قیمت بسته شدن کندل را به دقت زیر نظر داشته باشند. 

نکته قابل توجه، اگر قیمت بسته شدن زیر وسط کندل باشد، به خصوص اگر نزدیک به سطوح مقاومت باشد، Doji یک سیگنال نزولی است. برعکس، اگر قیمت بسته شدن بالاتر از وسط کندل باشد، صعودی است، زیرا شکل گیری شبیه یک الگوی پین بار صعودی است.

کندل دوجی آکادمی آفل چیست ؟

اگر قیمت پایانی درست در وسط باشد، می‌توان آن را یک الگوی ادامه روند در نظر گرفت. در این صورت همیشه می توان برای پیش بینی روندهای آینده به کندل های قبلی مراجعه کرد.

سنجاقک دوجی

Dragonfly Doji مانند یک کندل T شکل با یک سایه پایینی بلند و تقریباً بدون سایه بالایی ظاهر می شود. یعنی باز شدن، بسته شدن و قیمت بالا تقریباً در یک سطح هستند.

کندل دوجی سنجاقک چیست ؟ آکادمی آفل

اگر الگوی Dragon Doji در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، همانطور که در زیر نشان داده شده است، می توان آن را یک سیگنال خرید در نظر گرفت.

معامله با کندل دوجی سنجاقک آکادمی آفل

سنگ قبر دوجی

Gravestone Doji یک کندل معکوس T شکل را نشان می دهد که باز و بسته شدن آن با پایین منطبق است. کندل نشان می دهد که خریداران تلاش کردند قیمت را افزایش دهند اما نتوانستند حرکت صعودی را حفظ کنند.

کندل دوجی سنگ قبر چیست آکادمی آفل

هنگامی که دوجی سنگ قبر در یک روند صعودی ظاهر می شود. می توان آن را یک الگوی معکوس در نظر گرفت. از سوی دیگر، وقوع آن در یک روند نزولی به یک بازگشت صعودی بالقوه اشاره دارد.

دوجی چهار قیمت

چهار پرایس دوجی الگویی است که به ندرت در نمودار کندلی ظاهر می شود مگر در شرایط کم حجم یا دوره های بسیار کوتاه. قابل توجه است که به نظر می رسد یک علامت منفی است که نشان می دهد هر چهار شاخص قیمت (باز، بسته، زیاد و پایین) در یک دوره معین در یک سطح هستند.

این مطلب را بخوانید   اندیکاتور RSI چیست ؟ + آموزش

به عبارت دیگر، بازار در دوره تحت پوشش کندل حرکتی نداشته است. این نوع دوجی الگوی قابل اعتمادی نیست و می توان آن را نادیده گرفت. این فقط یک لحظه عدم تصمیم گیری در بازار را نشان می دهد.

الگوی کندل دوجی چقدر قابل اعتماد است؟

الگوی کندل استیک Doji ممکن است قوی‌ترین سیگنال‌های خرید یا فروش را در تحلیل تکنیکال ارائه نکند و احتمالاً باید در کنار سایر معیارها استفاده شود. با این وجود، هنگام سنجش میزان عدم تصمیم گیری بین خریداران و فروشندگان، سیگنال بازار مفیدی است که باید در نظر گرفته شود.

ایجاد یک استراتژی معاملاتی بر اساس الگوهای کندل Doji برای معامله‌گران باتجربه متوسط ​​یا حرفه‌ای که می‌توانند به راحتی سیگنال‌های داده شده را شناسایی و تفسیر کنند، مناسب‌تر است. 

5/5 - (2 امتیاز)

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
پیپ فارکس چیست

راهنما و آموزش پیپ در فارکس

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش پیپ در فارکس آشنایی با پیپ در فارکس نحوه ی محاسبه و…

بیشتر بخوانید
آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آنچه در این مقاله میخوانید آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز نرم افزار متاتریدر 5 برای ویندوز نحوه ی…

بیشتر بخوانید
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.