چانگ پنگ ژائو ، مدیر عامل بایننس کیست ؟ | آکادمی آفل

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیر عامل بایننس

چانگ پنگ ژائو کیست ؟ آکادمی آفل

فهرست مطالب

چانگ پنگ ژائو کیست؟

چانگ پنگ ژائو، معروف به “CZ”، بنیانگذار و مدیر اجرایی (مدیر عامل) بایننس ، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است. ژائو بایننس را در سال 2017 تأسیس کرد و به سرعت حجم معاملات روزانه را به بیش از 20 میلیارد دلار افزایش داد. ژائو که یک مشتاق بیت کوین است، ثروت زیادی در ارزهای دیجیتال به دست آورده است، اما بیشتر 15 میلیارد دلار دارایی خالص او به دلیل دارایی های او در Binance Holdings Ltd است.

ژائو در نوامبر 2022 زمانی که صرافی رقیب FTX با بحران نقدینگی مواجه شد، در خبرها بود . ژائو در ابتدا تمام معاملات توکن FTT بومی FTX را متوقف کرد . سپس، با بدتر شدن مشکلات FTX، ژائو اعلام کرد که در حال مذاکره با بنیانگذار FTX Sam Bankman-Fried برای خرید FTX است. روز بعد، ژائو گفت که بایننس پس از بررسی دقیق کمبود بیش از 6 میلیارد دلار و ایجاد سؤالاتی در مورد مدیریت FTX با وجوه مشتریان، پیشنهاد خرید خود را کنار می گذارد. دو روز بعد، FTX – که زمانی 32 میلیارد دلار ارزش داشت – برای حمایت از ورشکستگی فصل 11 ثبت نام کرد .

سنین جوانی و تحصیل چانگ پنگ ژائو

چانگ پنگ ژائو در 5 فوریه 1977 در استان جیانگ سو چین به دنیا آمد. پدرش، شنگکای، در سال 1984 برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به ونکوور کانادا مهاجرت کرد و بقیه اعضای خانواده او در سال 1989 وارد این کشور شدند. خانواده ژائو درست پس از کشتار میدان تیان‌آن من، چین را ترک کردند و توانستند صدور ویزا را تسریع کنند.
او اولین بار زمانی که پدرش یک کامپیوتر 286 DOS گران قیمت 7000 دلاری خرید، با دنیای کامپیوتر آشنا شد. ژائو سرانجام در کلاس های برنامه نویسی کامپیوتر ثبت نام کرد و در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه مک گیل فارغ التحصیل شد.

چانگ پنگ ژائو کیست

شغل و تاسیس بایننس چانگ پنگ ژائو

پس از فارغ التحصیلی از مک گیل، ژائو در یک پیمانکار برای بورس اوراق بهادار توکیو مشغول به کار شد، سپس از سال 2001 تا 2005 رئیس بخش توسعه معاملات آتی در خدمات حرفه ای بلومبرگ شد. او در نهایت به برخی از دوستان خود پیوست تا یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات (IT) راه اندازی کند و برای راه اندازی Fusion Systems به سنگاپور نقل مکان کرد.

این مطلب را بخوانید   پادکست ارز دیجیتال - چرا باید معامله گر شویم + مقدمات معامله گری

ژائو همچنین چند سرمایه گذاری دیگر را آغاز کرد، از جمله Bijie Tech، ارائه دهنده خدمات مبتنی بر ابر به صرافی ها. در حالی که تجارت رشد کرد، چین در مارس 2017 شروع به سرکوب صرافی‌های ارزهای دیجیتال کرد و ژائو به فکر راه‌اندازی صرافی کریپتو خود بود. 

بایننس در جولای 2017 راه اندازی شد، اما چین در سپتامبر 2017 تمام صرافی های رمزنگاری را ممنوع کرد. ژائو مجبور به نقل مکان شد، اما به جای اینکه به سادگی کشور دیگری برای فعالیت در آن پیدا کند، شرکت کاملاً از راه دور رفت.

بایننس به سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل شد. این شرکت اکنون در سطح جهانی با بیش از 10 میلیارد دلار حجم معاملات نقطه ای و 50 میلیارد دلار در معاملات مشتقه فعالیت می کند. ژائو، سهامدار عمده Binance Holdings، از آن زمان به بعد شاهد افزایش ارزش خالص خود بوده و در اوج رشد ارزهای دیجیتال در سال 2021 به اوج نزدیک به 100 میلیارد دلار رسیده است.

زندگی شخصی چانگ پنگ ژائو

ژائو اطلاعات کمی در مورد زندگی شخصی خود به صورت آنلاین به اشتراک می گذارد، اگرچه نمایه اخیر جزئیات بیشتری را در مورد دوران کودکی ژائو فاش کرد. 

ژائو 12 ساله بود که مهاجرت کرد و اولین بار بود که طعم شیر تازه را چشید. او در نوجوانی به کارهای عجیب و غریب مشغول شد، از جمله مدتی در مک دونالد، و پس از خرید یک کامپیوتر توسط پدرش برای خانواده، به برنامه نویسی کامپیوتر علاقه مند شد.

ژائو در حال حاضر ازدواج نکرده است.

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو

ثروت چانگ پنگ ژائو چقدر است؟

دارایی خالص چانگ پنگ ژائو بیش از 15 میلیارد دلار است، اگرچه با ارزش شرکت او، بایننس، در نوسان است. او همچنین ممکن است دارایی های ارز دیجیتال یا سایر دارایی های قابل توجهی داشته باشد، اما این اطلاعات به صورت عمومی فاش نمی شود. دارایی خالص او زمانی بیش از 65 میلیارد دلار در اوج شور بازار کریپتو در سال 2021 بود، اما سقوط بعدی بازار در سال 2022 ارزش خالص او را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

چانگ پنگ ژائو و آینده بایننس

در سال 2021 میلادی، صرافی بایننس تیترهای خبری زیادی را به خود اختصاص داد. کشورهای مختلفی در این سال علیه این صرافی قوانینی وضع کردند و در پاسخ، چانگ پنگ ژائو تمایل خود را به رعایت این قوانین و استانداردها ابراز کرد.

این مطلب را بخوانید   متاورس چیست ؟ (راهنمای جامع متاورس )

بایننس تاکنون در هیچ کشوری دفتر مرکزی نداشته و به شیوه‌ای غیر متمرکز فعالیت کرده است، با این وجود در این سال ژائو به منظور رعایت بیشتر قوانین، شیوه‌ای متمرکزتر را در پیش گرفت. از آن‌جا که بایننس در سال 2021 چهار شرکت از جمله «هلدینگ بایننس» (Binance Holdings) را در کشور ایرلند ثبت کرده است، این کشور می‌تواند یکی از گزینه‌های احتمالی برای ایجاد یک هسته مرکزی برای بایننس باشد.

در آگوست 2021، صرافی بایننس شرایط استفاده از خدمات خود را تغییر داد و از کاربران برخی از اطلاعات فردی و اسناد شناسایی آن‌ها را درخواست کرد. این اطلاعات برای رعایت قوانین احراز هویت و ضد پول‌شویی دریافت شدند. دریافت این اطلاعات با توجه به مشکلاتی که صرافی بایننس در رابطه با رعایت قوانین با آن‌ها روبرو شده بود، منطقی به نظر می‌رسید. اما در عین حال هم ناراحتی‌هایی در میان جامعه‌ی ارزهای دیجیتال به وجود آورد.

صاحب‌نظران پیش‌بینی می کنند که در سال‌های آتی، بایننس به رعایت بیشترِ قوانین ادامه دهد. به عنوان مدیرعامل، از چانگ پنگ ژائو انتظار می‌رود نقشی اساسی در فعالیت‌های آتی بایننس ایفا کند، با این حال او در سال گذشته عنوان کرد که ممکن است سال آینده، فرد دیگری سکان مدیرعاملی بایننس را در دست بگیرد.

در ادامه با توجه به سابقه بایننس در ارائه خدمات متنوع، انتظار می‌رود این کمپانی در صنعتِ همواره رو به رشدِ رمز ارزها محصولات و خدمات گسترده‌تری ارائه دهد و پیشرفت‌هایی نیز در محصولات فعلی خود حاصل کند. به عنوان مثالی از این خدمات، می‌توان بازار «ان اف تی چیست» (NFT) بایننس را نام برد.

انتظار می‌رود که بایننس کماکان به وفق‌ دادن خود با مقررات و قوانین، ادامه دهد. با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده، ممکن است کشور ایرلند یا حتی طبق اشارات ژائو، فرانسه به عنوان دفتر مرکزی این صرافی تثبیت و معرفی شوند. در سال 2021، ژائو عنوان کرد که شعبه‌های آمریکای بایننس احتمالا تا سه سال آینده در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.

ژائو به وضوح تاکنون جایگاه خود را در دنیای رمز ارزها تثبیت کرده و برای عزم و اراده‌ی راسخ خود و کمک‌هایی که به این فضا کرده، پاداش‌‌های بسیاری دریافت کرده است. در ابتدای سال 2022 میلادی، ارزش خالص دارایی‌های چانگ پنگ ژائو معادل 96 میلیارد دلار تخمین زده شد.

ثروت چانگ پنگ ژائو

بایننس و فروپاشی FTX

سرمایه گذاران در سرتاسر جهان نگران هستند که سهم غالب بایننس در بازار جهانی مبادلات رمزنگاری خطرات بزرگی برای صنعت ایجاد کند. این خطرات تنها پس از انفجار FTX افزایش یافته است.

این مطلب را بخوانید   امواج الیوت چیست؟ چگونه از امواج الیوت استفاده کنیم‌؟

در واقع، CZ نقش مهمی در افول و سقوط امپراتوری رمزنگاری Sam Bankman-Fried ایفا کرد.

در اوایل نوامبر 2022، CoinDesk گزارش داد که ترازنامه Alameda Research، شرکت تجاری Bankman-Fried، توسط توکن اصلی FTX، FTT پشتیبانی شده است. ژائو در توییتی اعلام کرد که قصد دارد موقعیت بایننس در FTT را به دلیل افشاگری‌های اخیر به فروش برساند.

شرکت ژائو سه سال قبل در FTX سرمایه گذاری کرده بود. در سال 2021، در ازای پرداخت 2.1 میلیارد دلاری، سهام خود را نقد کرد. مهمتر از همه، بخشی از این پرداخت به FTT تعلق گرفت.

به عنوان بخشی از خروج بایننس از سهام FTX در سال گذشته، بایننس تقریباً 2.1 میلیارد دلار معادل پول نقد (BUSD و FTT) دریافت کرد. با توجه به افشاگری‌های اخیر که فاش شده است، ما تصمیم گرفته‌ایم هر گونه FTT باقی‌مانده در کتاب‌هایمان را حذف کنیم.

در نهایت، این حرکت باعث شد تا بازارهای رمزنگاری گسترده‌تر متوجه شوند که توکن FTT با نقدینگی پایین، یک اکوسیستم ورشکسته FTX-Alameda را پشتیبانی می‌کند.

یک فرار در بانک اتفاق افتاد و مشتریان تلاش کردند تا پول خود را از FTX خارج کنند. اما در آن زمان، پول وجود نداشت، زیرا توسط FTX برای اهداف تجاری به Alameda ارسال شده بود – معاملاتی که پایان خوبی نداشتند.

ژائو وارد عمل شد و اعلام کرد که بایننس FTX را در توسعه‌ای که بازارها را متحیر کرد، خریداری می‌کند. اما او پس از یک فرآیند بررسی سریع از این معامله خارج شد. او متوجه شد که مقیاس خسارت در FTX – حفره 8 میلیارد دلاری در ترازنامه شرکت – بسیار بزرگ است.

چانگ پنگ ژائو و صرافی ftx

آیا بایننس FTX را خریداری کرد ؟

بر اساس اعلام ژائو در توییتر، در 8 نوامبر 2022، بایننس یک نامه قصد غیر الزام آور (LOI) برای خرید FTX امضا کرد. پس از یک روز بررسی دقیق، معامله لغو شد و بایننس به خرید FTX پایان نداد. FTX بعداً برای فصل 11 ورشکستگی داد.

حساب توییتر Changpeng Zhao چیست؟

چانگ پنگ ژائو افکار خود را در حساب توییتر محبوب خود به اشتراک می گذارد. دسته او @cz_binance است .

سخن پایانی

بایننس یک نیروگاه ارزهای دیجیتال است و ژائو یک رهبر صنعت است. با تاشو دیگر صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال، بایننس رتبه اول را به عنوان رتبه اول حفظ می‌کند. 1 صرافی ارز دیجیتال در جهان شرکت‌های ژائو بدون بحث نیستند و تکامل مداوم مقررات ارزهای دیجیتال ممکن است چالش‌های جدیدی را ایجاد کند. ژائو ممکن است یکی از مدیران کریپتو باشد که با افزایش نظارت نظارتی می‌تواند به آغاز مرحله بعدی مشروعیت کریپتو کمک کند .

امتیاز دهی !

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید
اینده بیت کوین در سال 2023: رهنمودها و پیش‌بینی‌ها

آینده بیت کوین در سال 2023: رهنمودها و پیش‌بینی‌ها

آنچه در این مقاله میخوانید مقدمه بررسی کوتاهی از بیت کوین تاریخچه بیت کوین فناوری بلاکچین و نقش آن در…

بیشتر بخوانید

چه تفاوتی بین بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر وجود دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید مقدمه تعریف ارزهای دیجیتال بیت کوین مزایا و معایب بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر امنیت…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.