شیت کوین چیست ؟ آموزش کامل راه های شناسایی ShitCoin | آفل

شیت کوین چیست؟ همه چیزی که باید قبل از خرید شت کوین بدانید !

شیت کوین چیست آکادمی آفل

فهرست مطالب

شیت کوین چیست؟

اصطلاح شیت کوین به یک ارز دیجیتال با ارزش کم یا بدون ارزش یا یک ارز دیجیتالی اشاره دارد که هیچ هدف فوری و قابل تشخیصی ندارد. این کلمه یک اصطلاح تحقیرآمیز است که اغلب برای توصیف آلت کوین ها یا ارزهای رمزنگاری شده که پس از محبوب شدن بیت کوین ساخته شده اند استفاده می شود.

کاهش ارزش یک شیت کوین اغلب به دلیل علاقه ناموفق سرمایه گذار است زیرا با حسن نیت ایجاد نشده است یا قیمت آن بر اساس حدس و گمان است. به این ترتیب، این ارزها به عنوان سرمایه گذاری بد در نظر گرفته می شوند.

شیت کوین ها چگونه کار می کنند ؟

علاقه به ارز های دیجیتال از زمان معرفی بیت کوین در سال 2009 به میزان قابل توجهی افزایش یافت. موفقیت آنها باعث شد تا کسب و کارهایی که به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین برای ایجاد آلت کوین های خود هستند، که دارایی های دیجیتالی هستند که از طراحی اولیه بیت کوین استفاده می کنند، استفاده کنند. توسعه‌دهندگان معمولاً تعداد توکن‌هایی را که در نهایت در دسترس قرار می‌گیرند اعلام می‌کنند – میزان عرضه بیت‌کوین به 21 میلیون محدود می‌شود، در حالی که سقف عرضه‌های اتریوم در سال 18 میلیون است.

تعیین محدودیت عرضه باعث کمبود می شود، زیرا سرمایه گذاران می دانند که توکن های اضافی پس از یک نقطه خاص ایجاد نمی شوند. توکن‌های بیشتر از نظر تئوری ارزش دارایی‌هایشان را کاهش می‌دهند، همان‌طور که انتشار سهام جدید ممکن است ارزش یک سهم را کاهش دهد.

با ثابت بودن عرضه یک آلتکوین، ارزش آن باید به تقاضا بستگی داشته باشد . اما از آنجایی که بیشتر ارزهای دیجیتال کاربرد عملی محدودی دارند – خرید و فروش کالاها و خدمات دنیای واقعی با استفاده از ارزهای دیجیتال هنوز یک اتفاق رایج نیست – ارزش آنها بر اساس حدس و گمان خالص است . بنابراین، یک شیت کوین چیزی است که مردم می گویند صرفاً به دلیل وجود آن ارزشمند است.

شناسایی شیت کوین ها آسان است زیرا از الگوی خاصی پیروی می کنند. اگرچه ممکن است در هنگام عرضه یک سکه علاقه خاصی به آن وجود داشته باشد، اما قیمت آن نسبتاً یکسان است. اما قیمت به طور تصاعدی در یک دوره زمانی کوتاه افزایش می یابد زیرا سرمایه گذاران شروع به پرش می کنند. به دنبال آن، سرمایه‌گذارانی که سکه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در سودهای کوتاه‌مدت می‌ریزند، سرگردانی ایجاد می‌کند.

بعید است که توسعه و بازاریابی آلت‌کوین‌هایی که روزی شیت‌کوین در نظر گرفته می‌شوند، به میزان قابل توجهی کند شود در حالی که علاقه به ارزهای دیجیتال همچنان بالاست. برخی از دولت‌ها، به‌ویژه دولت‌های کره جنوبی و چین، علاقه شدیدی به توقف عملیات استخراج ارزهای دیجیتال دارند، در حالی که برخی دیگر مانند ژاپن، استفاده از ارزهای دیجیتال را در بازار گسترده‌تر تشویق کرده‌اند.

این مطلب را بخوانید   8 تا از برترین معامله گران بازار های مالی چه کسانی هستند؟
شت کوین چیست ؟ آکادمی آفل
شت کوین چیست ؟

چگونه شت کوین‌ها را تشخیص دهیم؟

قبل از هر چیز بگذارید خیالتان را راحت کنیم. همان‌طور که هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید ماستش ترش است، هیچ توسعه‌دهنده ارز دیجیتالی نیز برچسب شت کوین روی توکن خود را نمی‌پذیرد؛ بنابراین، خیلی سخت می‌توان درباره اینکه کدام ارز دیجیتال واقعاً شت کوین است، به اجماع رسید.

بعضی از کارشناسان در این زمینه سخت‌گیری‌های زیادی می‌کنند؛ آن‌ها توصیه می‌کنند اگر تنها این سؤال در ذهن شما ایجاد شد که یک ارز دیجیتال شت کوین است یا خیر، آن را در فهرست Shitcoin قرار دهید. در مقابل، عده‌ دیگری نیز هستند که به هر دلیل، چشمان خود را روی نشانه‌های آشکار شت کوین بودن یک توکن می‌بندند.

حال سؤال اساسی این است: اگر قرار باشد عینک واقع‌بینی به چشم بزنیم، چگونه می‌توان شت کوین‌ها را شناسایی کرد؟ برای شت کوین‌ها می‌توان چند نشانه برشمرد. البته وجود هریک از این نشانه‌ها به‌تنهایی در یک ارز دیجیتال، دلیل محکمی برای Shitcoin بودن آن نیست. در مقابل، اگر چند مورد از این نشانه‌ها را در توکنی مشاهده کردید، حتماً باید با تردید به آن بنگرید. در اینجا، مهم‌ترین ویژگی‌های شت کوین را بررسی می‌کنیم.

راه شناسایی شیت کوین چیست ؟ آکادمی آفل
راه شناسایی شیت کوین چیست ؟
  • ارائه نکردن وایت پیپر و نقشه راه

وایت پیپر شناسنامه هر پروژه در بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. در مقاله «وایت پیپر چیست»، به‌طور مفصل درباره ماهیت این سند بحث کرده‌ایم که برای مطالعه بیشتر می‌توانید به آن مقاله مراجعه کنید. پروژه‌های شت کوین معمولاً وایت پیپر ندارند. دلیل این موضوع نیز آشکار است. در این سند باید اهداف و برنامه‌های یک پروژه توضیح داده شود و مسیر دستیابی به آن از طریق نقشه راه معین شود.

شت کوین‌ها اساساً هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و به همین دلیل، وایت پیپر ندارند. البته ممکن است گاهی برخی از پروژه‌ها برای بستن دهان منتقدان، چیزی شبیه به وایت پیپر منتشر کنند؛ اما با مطالعه آن سند متوجه خواهید شد که حرف خاصی برای گفتن ندارند.

  • شفاف نبودن هویت تیم سازنده

بازار رمزارزها هنوز جوان است؛ اما در همین مدت کوتاه افراد مشهور و قابل اعتماد زیادی را معرفی کرده است. بررسی هویت و سابقه تیم توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال، معیار مناسبی برای تشخیص شت کوین بودن آن است. اگر به هر دلیلی در یک پروژه، هویت واقعی تیم توسعه‌دهنده روشن نبود یا این افراد از عناوین جعلی استفاده کردند، باید با احتیاط عمل کنید.

احتمالاً این ابهام در ذهن شما نیز به وجود آمده است که تکلیف بیت کوین چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، خالق بیت کوین نیز ناشناس است؛ آیا با این معیار، بیت کوین نیز یک شت کوین تلقی می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال بار دیگر شما را به نکته‌ای ارجاع می‌دهیم که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. هیچ‌یک از این نشانه‌ها به‌تنهایی دلیل قطعی بر شت کوین بودن یک ارز دیجیتال نیستند؛ بلکه مشاهده مجموعه‌ای از این نشانه‌ها می‌تواند ما را به جمع‌بندی دقیق‌تری درباره شت کوین بودن رمزارزها برساند.

  • نوسانات قیمت شدید

در ادامه بحث شت کوین چیست، نوبت به بررسی شاخصی مهم از این دسته از توکن‌ها می‌رسد. شت کوین‌ها معمولاً از الگوی قیمت مشابهی پیروی می‌کنند. به این معنی که در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت بسیار زیادی دارند؛ اما بعد از مدتی مانند کوه یخ که زیر تابش آفتاب آب می‌شود، کاهش قیمت خواهند داشت.

این مطلب را بخوانید   10 پروژه برتر متاورس که در سال 2023 باید به آنها توجه کرد

البته، نباید فراموش کنید که نوسانات قیمت، محدود به شت کوین‌ها نیست و تمام ارزهای دیجیتال در گذر زمان افزایش و کاهش قیمت‌های شدید خواهند داشت. صحبت بر سر آن است که این نوع تغییرات هیجانی قیمت در ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، به رویه تبدیل نمی‌شود؛ اما در نمودار قیمت شت کوین‌ها این الگو دائماً تکرار می‌شود.

شیت کوین ها چگونه بفروش می روند ؟ آکادمی آفل
شیت کوین ها چگونه بفروش می روند ؟
    • فعالیت‌های سنگین بازاریابی

    اصطلاح طبل توخالی بین ما ایرانی‌ها بسیار رایج است. شاید بتوان این اصطلاح را برای شت کوین‌ها نیز به کار برد. معمولاً شت کوین‌ها با فعالیت‌های سنگین بازاریابی فعالیت خود را آغاز و چند سلبریتی یا سرمایه‌دار شناخته‌شده در دنیا را نیز با خود همراه می‌کنند. به این ترتیب، در فضای مجازی موج سنگینی از تبلیغات را به راه می‌اندازند. متأسفانه، تجربه نشان داده است تعداد چشمگیری از فعالان تازه‌کار در بازار از این اقدامات رسانه‌ای فریب می‌خورند.

    در همان ابتدای راه نیز وعده‌های بزرگی را مطرح می‌کنند تا توجه فعالان بازار را به خود جلب کنند؛ اما همه ما می‌دانیم وعده‌های بزرگ برای عملیاتی شدن به برنامه و نقشه راه منسجم نیاز دارند؛ این در حالی است که شت کوین‌ها در عمل هیچ کاربرد قابل توجهی ندارند؛ بنابراین، صرفاً بیان کردن آرزوها سبب دستیابی به آن‌ها نمی‌شود و نباید فریب فعالیت‌های بازاریابی شت کوین‌ها را خورد.

    • سرمایه‌گذاری محدود

    بازار کریپتوکارنسی امروز در نقطه‌ای قرار دارد که میلیون‌ها نفر با سرمایه‌های مختلف در آن فعالیت می‌کنند. تعداد سرمایه‌گذاران فعال در یک پروژه، شاخصی کلیدی برای ارزیابی آن به حساب می‌آید. اگر تعداد هولدرهای یک ارز دیجیتال حدود دویست تا سیصد نفر است، برای سرمایه‌گذاری در آن اصلاً عجله نکنید. به طور کلی، یک ارز دیجیتال قابل اعتماد باید حداقل ده تراکنش را در یک دقیقه ثبت کند تا بتوان آن را برای بررسی‌های بیشتر مدنظر قرار داد.

    میزان سرمایه‌گذاری در یک توکن نیز در کنار تعداد هولدرها اهمیت زیادی دارد. اگر مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در یک توکن در حد چند ده هزار دلار باشد، به معنی آن است که امکان تغییر قیمت و اجرای طرح‌های پانزی در آن بسیار راحت است؛ بنابراین، آن را به‌عنوان شت کوین در نظر بگیرید و از سرمایه‌گذاری پرهیز کنید. در مقاله «طرح پانزی چیست»، بیشتر در این زمینه بحث و بررسی کرده‌ایم که دعوت می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

    • کپی‌برداری از پروژه‌های معروف و موفق

    در ادامه بحث شت کوین چیست، به یکی از بحث برانگیزترین ویژگی‌های Shitcoin رسیدیم. احتمالاً با مطالعه این بخش نام خیلی از ارزهای دیجیتال در ذهن شما ردیف می‌شوند. گاهی اوقات با نگاه به یک پروژه از زوایای مختلف، مشخص می‌شود بخش‌های عمده آن از پروژه دیگری کپی‌برداری شده است و فقط تغییراتی جزئی و فرعی که نقشی در ماهیت اصلی پروژه ندارند، اعمال شده است. در چنین شرایطی، عملاً پروژه حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت؛ بنابراین باید به توکن اختصاصی آن نیز حساس باشید.

    • قیمت ناچیز

    شت کوین‌ها معمولاً قیمت بسیار ناچیزی دارند؛ درعین‌حال، عرضه کل توکن‌های این پروژه‌ها بسیار زیاد است و حتی در برخی مواقع سقف عرضه در نظر گرفته نمی‌شود. این موضوع ساده، اما بسیار مهم، مقدمه بحث بعدی در این مقاله است.

این مطلب را بخوانید   توکنومیک چیست؟ بررسی ارزش واقعی ارزهای دیجیتال!
شیت کوین از کجا آمد ؟ آکادمی آفل
شیت کوین از کجا آمد ؟

شیت کوین از کجا آمد

جیکوب مارتین، در آن زمان یک جوان 26 ساله بیکار، در ژوئیه 2021 کار روی Shitcoin را آغاز کرد. او این ایده را به عنوان یک سرمایه گذار دریافت کرد که با چند کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال مواجه شد و به دلیل آنها پول از دست داد.

Shitcoin در 20 دسامبر 2021 با پیش فروش در PinkSale یک پروتکل لانچ پد رمزنگاری، منتشر شد. پیش فروش فروخته شد و Shitcoin اندکی پس از پیش فروش در PancakeSwap ، یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال راه اندازی شد.

مواظب شت‌کوین ها باشید!

به دلیل ماهیت بازار ارزهای دیجیتال– که سرمایه‌گذاران ممکن است برای ترسیم شباهت‌های تاریخی با آن مشکل داشته باشند– و به دلیل این که فناوری زیربنای مورد استفاده برای مدیریت بلاک‌چین‌ها ممکن است توسط درصد زیادی از سرمایه‌گذاران به خوبی درک نشده باشد، فضای زیادی برای سوء استفاده وجود دارد. تشخیص این که آیا یک ارز دیجیتال با دوام است یا این که برای جذب سرمایه‌گذاران ایجاد شده است، می‌تواند دشوار باشد.

ارزیابی این که چرا یک آلت‌کوین با قیمتی خاص ارزش‌گذاری می‌شود به رویکردی متفاوت از تعیین قیمت اوراق بهادار یا ارزهای سنتی نیاز دارد. آلت‌کوین‌ها توسط دولت‌ها حمایت نمی‌شوند، به این معنی که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، سطوح بدهی یا تورم نگاه کنند تا تشخیص دهند که آیا یک آلت‌کوین کمتر یا بیش از ارزش واقعی، ارزش‌گذاری شده است.

علاوه بر این سردرگمی که آیا یک آلت‌کوین واقعاً ارزشمند است یا خیر، این است که بیشتر اطلاعات مربوط به آلت‌کوین ها در اینترنت یافت می‌شود، جایی که تشخیص درستی اطلاعات یا صرفاً به منظور ایجاد سر و صدا ساخته شده است؛ این موارد می‌تواند فهمیدن ارزش واقعی یک آلت‌‌کوین را سخت‌‌تر کند.

با این حال شما به وسیله وایت پیپر یا سند سپید هر آلت‌کوین می‌توانید این نکته را دریابید که «آن ارزدیجیتال به چه اهدافی ایجاد شده و چه کاربردی دارد؟»

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که شت کوین چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد. به خاطر داشته باشید شت کوین‌ها اغلب با وعده ثروتمند کردن، شما را به دام می‌اندازند؛ ولی در بسیاری مواقع سرمایه شما را نیز بر باد می‌دهند. افرادی که قصد دارند راه صدساله را یک‌شبه طی کنند، باید این موضوع را مدنظر قرار دهند. به هر ترتیب، سعی کردیم آنچه در گوشه‌وکنار بازار کریپتوکارنسی درباره مفهومی به نام Shitcoin مطرح می‌شود، به‌طور کامل در این مطلب پوشش دهیم. قضاوت و تصمیم‌گیری نهایی درباره سرمایه‌گذاری در شت کوین های جدید را بر عهده خودتان می‌گذاریم.

4.5/5 - (2 امتیاز)

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
پیپ فارکس چیست

راهنما و آموزش پیپ در فارکس

آنچه در این مقاله میخوانید راهنما و آموزش پیپ در فارکس آشنایی با پیپ در فارکس نحوه ی محاسبه و…

بیشتر بخوانید
آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز

آنچه در این مقاله میخوانید آشنایی و آموزش متاتریدر 5 برای ویندوز نرم افزار متاتریدر 5 برای ویندوز نحوه ی…

بیشتر بخوانید
بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

آنچه در این مقاله میخوانید استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟ آشنایی با بهترین ارز دیجیتال برای استخراج (اتریوم کلاسیک) بهترین…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.